,

Amerikaanse toestanden in Nederlands perspectief

16 oktober 2014

Het is half 10 ’s avonds en ik probeer op het dek van een boot in een mistig Noorwegen mijn handen te warmen aan een verrassend goed geïsoleerde thermosbeker koffie. De koffie blijft warm, mijn handen koud.

De Amerikaan met wie ik in gesprek ben geraakt vraagt mij of hij het goed begrepen heeft. “What do you mean? They just get compensated for their losses?!” (*). Onderwerp van gesprek is schadevergoeding naar Nederlands recht. We zijn aan de praat geraakt over mijn werk en hij vroeg hoe het was gesteld met de ‘punitive  damages’ in Nederland. Ik probeer uit te leggen dat we die in Nederland niet kennen, maar dat je in Nederland alleen een vergoeding krijgt voor de geleden schade en per saldo dus geen euro rijker wordt als je slachtoffer bent van een ongeval. Het is voor hem niet te bevatten. Ik herken de verbazing, maar dan andersom.

In de Verenigde Staten kreeg de weduwe van een roker onlangs een schadevergoeding van 23,6 miljard dollar toegewezen (niet miljoen, miljard!). Dat is 23 met negen nullen. Voor ons (nuchtere) Hollanders komt zoiets bijna kolderiek over. In Nederland worden zulke bedragen niet toegewezen, maar waarom eigenlijk niet?

Nederlandse schadevergoedingen zijn een stuk lager. Maar in die bewoording klinkt eigenlijk het verschil  al door, het is schadevergoeding. De vergoeding voor de weduwe in de Verenigde Staten is  eigenlijk geen schadevergoeding, maar voor een groot deel een ‘boete’, ‘punitive damages’. Punitief kennen we in Nederland ook wel; straffend, een stukje leedtoevoeging. Maar dat verloopt dan via het strafrecht en de bedragen zijn veel lager.

Amerikanen zijn wars van overheidsinmenging. Dat zit in de genen. Het hele Noord-Amerikaanse continent is opgebouwd door mensen die bereid waren in houten bootjes een eindeloze oceaan over te steken om maar onder het juk van de Europese vorsten vandaan te komen. Dat de huidige Amerikanen nog weinig op hebben met overheidsinmenging, is ook niet gek als je bedenkt dat ze pas sinds 1776 onafhankelijk zijn.

Waar een Amerikaans bedrijf dus een boete aan het slachtoffer moet betalen, bovenop de schadevergoeding, stoppen wij die boete in de staatskas. De Nederlandse staat kan dat geld dan weer in onze sociale voorzieningen steken. Ook niet onredelijk misschien, als je bedenkt dat een groot deel van de letselschadeslachtoffers op enig moment genoodzaakt is om (tijdelijk) gebruik te maken van het sociale vangnet. Dat hebben ze in Amerika dan weer niet.

(*) Grofweg; “Wat bedoel je? Krijgen ze alleen vergoeding van hun schade?!”

 

Meer publicaties van Berntsen Mulder Advocaten

Gewoon te mooi…

Op de bruiloft laten bruid en bruidegom een Chinese wensballon op. Aan de oever van de rivier naast de feestlocatie, staat het kersverse echtpaar de ballon vast te houden tot […]

Meer informatie arrow_forward

Actueel

Wet Arbeidsmarkt in Balans – de 5 belangrijkste wijzigingen op een rij

‘Gaat het arbeidsrecht nou weer veranderen?’ Gaat het arbeidsrecht nu weer veranderen? Ja, daar komt het eigenlijk wel op neer. Het doel van het kabinet (‘meer flexibiliteit, meer vaste contracten’) […]

Meer informatie arrow_forward
Leugenachtig cv: reden voor ontslag, maar niet voor vernietiging van de arbeidsovereenkomst

Tijdens een sollicitatie wilt u natuurlijk zo goed mogelijk voor de dag komen. Dus schrijft u een sterke brief, verzamelt u uitstekende referenties en tuigt u een mooi cv op. […]

Meer informatie arrow_forward
De landelijke staking streekvervoer is begonnen!

Door een landelijke stakingsdag bij het streekvervoer rijdt er vandaag beperkt openbaar vervoer. Aan de stakingsacties doen Connexxion, Arriva, Qbuzz, Keolis, EBS en HERMES mee. Ook regionale treinlijnen in Limburg en rond […]

Meer informatie arrow_forward
Onrechtmatige wetgeving: verjaring bij doorlopende schade

Op 4 mei 2018 heeft de Hoge Raad geoordeeld over de vraag of de Nederlandse Staat aansprakelijk is voor de schade die een persoon lijdt wegens de instandhouding van wetgeving, […]

Meer informatie arrow_forward
Minister komt met regeling voor compensatie van transitievergoedingen

Al jaren zorgt het voor problemen en kritiek: de loondoorbetalingsplicht tijdens ziekte. Daarom kondigde de regering in 2016 maatregelen aan om bepaalde knelpunten voor werkgevers te verminderen. Hierover schreef ik […]

Meer informatie arrow_forward
Slaperig achter het stuur op vakantie – het belang van een schadeverzekering inzittenden (SVI)

Het is bijna vakantietijd. Bent u er al uit waar de reis naar toe gaat? En ook hoe u dit jaar gaat reizen: met de fiets, het vliegtuig of de […]

Meer informatie arrow_forward