,

De advocaat van de toekomst

8 juni 2017

Het imago van de advocaat loopt achter op de werkelijkheid: blanke man, traditioneel, (een beetje) bekakt, ijdel, op geld belust en een stoffig pak papier in zijn rolkoffertje.

Ik noem dat het ‘Bram Moszkowicz-effect’. De media bepalen het beeld dat het publiek van de advocatuur heeft. Bram Moszkowicz in de rechtszaal tijdens het Wildersproces. Zijn ‘afgang’ als advocaat na diverse schandalen. Dat doet wat met het imago van de advocatuur. De werkelijkheid is anders.

Feminisering van de rechtspraktijk

De praktijk is veel diverser. ‘De advocaat’ is al lang geen witte bekakte man meer. De rechtspraktijk feminiseert. Al enige jaren is zo’n 50% van de rechtenstudenten vrouw. Die tendens zet zich door in de rechterlijke macht, maar ook in de advocatuur. Onze directie bestaat al jarenlang uit vrouwen. Was dat vroeger nog bijzonder, dat is het tegenwoordig niet meer.

Digitale dossiers

Stoffige dossiers in rolkoffertjes zien we ook steeds minder. Technologische ontwikkelingen hebben zelfs in de rechtspraktijk hun intrede gedaan. Digitale dossiers nemen de plaats in van het papier.
Zo is bijvoorbeeld de letselschadepraktijk van BMA al jaren volledig digitaal. Onze advocaten werken via een ‘portal’ in een digitaal klantendossier. De klant kan via een inlogcode meekijken in zijn/haar eigen dossier en de voortgang van de zaak op de voet volgen.

Digitale rechtspraak

Vanaf 2017 ‘gaat’ ook de rechtspraak digitaal. De procesvoering verloopt dan grotendeels digitaal. Het effect van deze digitalisering zal groot zijn. Alle advocaten, ook de digibeten, moeten met hun tijd mee; Minder tekst, meer beeldmateriaal en die dagvaarding moet straks echt per computer worden verstuurd!
Er wordt zelfs al gesproken over volledig digitale rechtspraak, waarbij Artificial Intelligence de rol van de rechter overneemt.
Dat is bij handelszaken misschien denkbaar, maar bij bijvoorbeeld familiezaken lijkt mij dat minder waarschijnlijk. Het lijkt mij niet mogelijk dat een computer beslist over de toewijzing van de kinderen in een echtscheidingszaak.

Kennisnivellering

Digitalisering biedt ook andere uitdagingen voor de advocaat van de toekomst. Juridische informatie behoort niet meer tot het exclusieve domein van de advocatuur. Via internet is veel informatie terug te vinden. De klant van tegenwoordig is beter geïnformeerd, mondiger en veeleisender. Andere aanbieders van juridische diensten komen op en bieden concurrentie aan de advocatuur. Recent is Rocket Lawyer in Nederland actief geworden, een ‘legal tech’- webplatform dat consumenten en het (kleine) MKB toegang biedt tot juridische documenten.

Wel toegang, geen vervanging

Wat is daarop het antwoord van de advocaat van de toekomst? Meedoen. Initiatieven zoals Rocket Lawyer bieden klanten laagdrempelige toegang tot juridische informatie, maar bieden geen volledige vervanging van juridische kennis en ervaring, die noodzakelijk is voor bijvoorbeeld een goed contract. Vooral de interpretatie van informatie en de juridische duiding blijft (nog) nodig. De advocaat van de toekomst zal ook ondersteuning bieden bij de ‘fine tuning’ van juridische documenten die de klant al opgesteld heeft.

De rol van de advocaat zal daardoor veranderen van generalist naar specialist. De advocaat van de toekomst heeft op zijn of haar vakgebied bijzondere kennis en ervaring en werkt samen met de klant in plaats van voor de klant…
Ons kantoor zet al jaren in op specialisatie van onze advocaten. Iedereen heeft een specialistische opleiding gevolgd op zijn eigen rechtsgebied. We delen onze kennis steeds vaker met onze (toekomstige) klanten, via blogs, via social media, via de website en via workshops.

Tarieven

Ook het ‘uurtje-factuurtje’ neemt af, al zal dat niet helemaal verdwijnen. We bieden op onze website ‘pakketten’ aan: vastomlijnde juridische diensten tegen een vaste prijs, zodat de klant van tevoren weet wat hij of zij krijgt en waarvoor hij of zij betaalt. Ook werken we steeds vaker volgens een vooraf met de klant besproken begroting voor het juridische traject waarin we de klant begeleiden.

Moderne advocaat

Hoe ziet de advocaat van de toekomst eruit?
Dat is een gespecialiseerde man/vrouw die zijn/haar vakgebied door en door kent en met die kennis en ervaring samenwerkt met de klant in de digitale juridische wereld.

Wij kijken er naar uit!


Deze tekst verscheen in mei 2017 in het VOA Jaarboek. In dit jaarboek schetst een aantal ondernemers uit de gemeente Alphen aan den Rijn de ontwikkelingen in hun vakgebied.

Meer publicaties van mr. W.P.M. Mulder

Hoe ik beslag legde op een kudde schapen en zo geld voor een klant binnenhaalde

Mijn klant was uitbener. Snel met het mes. En zo zag hij er ook uit: lean & mean. We lagen elkaar wel. Toen kwam hij naar mij toe met het […]

Meer informatie arrow_forward

Actueel

In de tang van het concurrentiebeding?

Je bent op zoek naar een andere baan. Een concurrentiebeding kan je dan enorm belemmeren in het vinden of accepteren van een nieuwe baan. Zit je dan in de tang […]

Meer informatie arrow_forward
Week van het Arbeidsrecht: gratis advies van een advocaat

‘Concurrentiebeding blijkt vaak niet van toepassing’ Berntsen Mulder Advocaten organiseert van maandag 20 mei tot en met vrijdag 24 mei weer de jaarlijkse Week van het Arbeidsrecht. Mensen met vragen […]

Meer informatie arrow_forward
Berntsen Mulder Advocaten steunt Alphen Art 2019

In het weekend van 10 tot 12 mei vindt in Alphen weer het straatkunstfestival Alphen Art plaats. Dit jaar sponsort ons kantoor dit lokale kunstevenement. “Ik hou van kunst en […]

Meer informatie arrow_forward
Hoe personeelsgegevens aan derden doorgeven én aan AVG voldoen?

Hoe kunt u als werkgever gegevens van uw personeel aan derden doorgeven en tóch aan de AVG voldoen? In dit artikel vertel ik u hoe u als werkgever op de […]

Meer informatie arrow_forward
Op Goede Vrijdag en Tweede Paasdag is ons kantoor gesloten

Op Goede Vrijdag en Tweede Paasdag is ons kantoor gesloten. Voor dringende juridische zaken die niet kunnen wachten, vragen wij u om uiterlijk donderdag 18 april contact met ons op […]

Meer informatie arrow_forward
Op de knieën – column Dennis Captein over Baas Plantenservice

Gerechtigheid. Zo begint de column die AD-columnist Dennis Captein zaterdag 6 april 2019 publiceerde over het faillissement van Baas Plantenservice. In de column schetst hij hoe gedupeerde kwekers het faillissement […]

Meer informatie arrow_forward