,

De grote gevolgen van premiewanbetaling

15 januari 2018

Als ondernemer staat u niet (dagelijks) stil bij het ontstaan van schade. En zeker niet bij de vraag wat er gebeurt als u een keer de premie van een verzekering niet betaalt. Maar let op! De gevologen kunnen groot zijn. Advocaat ondernemingsrecht Madhavi Nagessersing legt het uit in deze blog.

Schade kan op allerlei manieren ontstaan. Schade aan een machine of bedrijfswagen kan bijvoorbeeld worden veroorzaakt door uw werknemers tijdens werktijd. Geen probleem denkt u dan, daar bent u immers goed voor verzekerd. Of toch niet?

Per abuis niet betaald

Wat als u per abuis een keer geen premie hebt betaald? Veel verzekeraars hebben een schorsingsbevoegdheid opgenomen in hun polisvoorwaarden of algemene voorwaarden. Wanneer uw vervolgpremie niet of niet tijdig is betaald, kan een verzekeraar uw polisdekking per direct schorsen, met een beroep op deze schorsingsbevoegdheid. Deze bevoegdheid kan een verzekeraar al inroepen na één keer te laat betalen. Dit kan grote gevolgen hebben.

Geen verplichting tot aanmaning

Er is een verschil tussen consumentenverzekeringen en zakelijke verzekeringen. De wet verplicht verzekeraars om consumenten een aanmaning te sturen op het moment dat de vervolgpremie niet op tijd is betaald. Een consument wordt daarna in de gelegenheid gesteld om binnen 14 dagen de vervolgpremie alsnog te betalen voordat een verzekeraar de polisdekking van een consument mag schorsen.

Deze wettelijke verplichting voor verzekeraars om aan te manen geldt niet ten opzichte van bedrijven.

Wat houdt een schorsing van de polisdekking in?

Bij schorsing van de polisdekking wordt de polisdekking bij wanbetaling als het ware ‘bevroren’, totdat de vervolgpremie weer is voldaan. U bent in de tussentijd nog wel verplicht om de vervolgpremie te voldoen, de verzekeringsovereenkomst is namelijk nog niet beëindigd. Pas vanaf het moment dat u de premie heeft voldaan, herleeft de polisdekking weer. Als gevolg van de schorsing is er voor schademeldingen gedurende de schorsingsperiode geen dekking.

Als de verzekeraar deze schorsingsmogelijkheid wil kunnen gebruiken, moet de verzekeraar deze schorsingsbevoegdheid bij premiewanbetaling expliciet opnemen in haar polisvoorwaarden of algemene voorwaarden. Op het moment dat (1) de schorsingsbevoegdheid is opgenomen in de polisvoorwaarden/algemene voorwaarden, (2) deze voorwaarden aan u zijn overhandigd of per e-mail zijn verstrekt en (3) u daar als ondernemer niet tegen heeft geprotesteerd, zijn de polisvoorwaarden een onderdeel geworden van de verzekeringsovereenkomst tussen u en de verzekeraar en kan de verzekeraar u daar dus aan houden.

Voorbeeld van een schorsingsbeding

Hoe herkent u een schorsingsbeding? Dat ziet u in het voorbeeld dat ik hieronder heb opgenomen.

Moment van de schademelding is doorslaggevend

Let op: Als u op het moment dat er schade is opgetreden deze schade bij de verzekeraar meldt en u heeft niet aan al uw betalingsverplichtingen ten opzichte van de verzekeraar voldaan, dan heeft de verzekeraar een stok om mee te slaan. Met een beroep op de schorsing van de polisdekking kan een verzekeraar een schadeclaim namelijk afwijzen.

Wees gewaarschuwd

Wees u bewust van de grote gevolgen die premiewanbetaling met zich mee kan brengen voor u als ondernemer. Een verzekeraar die een schorsingsbeding in haar polisvoorwaarden heeft opgenomen, hoeft niet tot uitkering van schade over te gaan bij premiewanbetaling.

Hoe kunt u schorsing van de polisdekking voorkomen?

Het klinkt heel simpel, maar zorg ervoor dat de vervolgpremie altijd tijdig wordt voldaan aan de verzekeraar. Als de premie wordt geïncasseerd door middel van automatische incasso, zorg er dan voor dat u altijd voldoende saldo op de rekening heeft staan ten tijde van de afschrijving van de vervolgpremie.

Schade na te late premiebetaling

Betaal eerst uw (achterstallige) vervolgpremie. Het beste is om de verzekeraar schriftelijk te laten bevestigen dat na de ontvangst van de betalingen er weer dekking wordt verleend onder de polis. Doe de schademelding pas op het moment dat u zeker bent dat er weer dekking wordt verleend. Wacht hier niet te lang mee, in veel polisvoorwaarden is namelijk opgenomen dat u schade binnen een bepaald tijdsbestek moet melden bij de verzekeraar.

Meer publicaties van mr. M.R.S. Nagessersing

BV-bestuurders, let op: uiterste termijn deponering jaarrekening is gewijzigd

We zitten in de laatste week van het jaar 2017. Een tijd van terugkijken en vooruitblikken. Bestuurders van B.V.’s hebben echter ook nog iets anders om over na te denken: de […]

Meer informatie arrow_forward

Actueel

Bedrag kinder- en partneralimentatie met 2 procent geïndexeerd voor 2019

Elk jaar wordt de kinder- en partneralimentatie door het Ministerie van Veiligheid en Justitie geïndexeerd. Dit jaar is de wettelijke verhoging vastgesteld op 2 procent. Het percentage is gepubliceerd in […]

Meer informatie arrow_forward
Wet Arbeidsmarkt in Balans – de 5 belangrijkste wijzigingen op een rij

‘Gaat het arbeidsrecht nou weer veranderen?’ Gaat het arbeidsrecht nu weer veranderen? Ja, daar komt het eigenlijk wel op neer. Het doel van het kabinet (‘meer flexibiliteit, meer vaste contracten’) […]

Meer informatie arrow_forward
Leugenachtig cv: reden voor ontslag, maar niet voor vernietiging van de arbeidsovereenkomst

Tijdens een sollicitatie wilt u natuurlijk zo goed mogelijk voor de dag komen. Dus schrijft u een sterke brief, verzamelt u uitstekende referenties en tuigt u een mooi cv op. […]

Meer informatie arrow_forward
De landelijke staking streekvervoer is begonnen!

Door een landelijke stakingsdag bij het streekvervoer rijdt er vandaag beperkt openbaar vervoer. Aan de stakingsacties doen Connexxion, Arriva, Qbuzz, Keolis, EBS en HERMES mee. Ook regionale treinlijnen in Limburg en rond […]

Meer informatie arrow_forward
Onrechtmatige wetgeving: verjaring bij doorlopende schade

Op 4 mei 2018 heeft de Hoge Raad geoordeeld over de vraag of de Nederlandse Staat aansprakelijk is voor de schade die een persoon lijdt wegens de instandhouding van wetgeving, […]

Meer informatie arrow_forward
Minister komt met regeling voor compensatie van transitievergoedingen

Al jaren zorgt het voor problemen en kritiek: de loondoorbetalingsplicht tijdens ziekte. Daarom kondigde de regering in 2016 maatregelen aan om bepaalde knelpunten voor werkgevers te verminderen. Hierover schreef ik […]

Meer informatie arrow_forward