,

Domeinnaamfraude #3: Een incassobureau, wat nu?

28 maart 2017

Met enige regelmaat heb ik de laatste tijd geblogd over domeinnaamfraude. In mijn eerdere blogs beschreef ik al de agressieve verkoopmethoden die bedrijven als The Trademark Office, IPM Services, W&S Domeincontrole en nog anderen hanteren. Door misleiding wordt u opgezadeld met een langlopend contract voor een domeinnaam waar u nooit om heeft gevraagd.

UPDATE ZATERDAG 15 december 2018: Zaak tegen Trademark Office in uitzending Kassa TV. Bekijk het fragment hier.

In mijn laatste blog stelde ik een standaardbrief ter beschikking waarmee u zich tegen deze bedrijven kunt verweren. Maar wat kunt u nu doen als – ondanks deze brief – de aanmaningen blijven komen en er wordt gedreigd met of zelfs door een incassobureau?

Pas na een uitspraak van de rechter kunt u tot betaling worden gedwongen

Als u de door mij ter beschikking gestelde standaardbrief heeft verstuurd, is het uitgangspunt dat u de overeenkomst heeft ontbonden. U heeft dus niets meer met deze bedrijven te maken, er is geen overeenkomst meer. U kunt hier simpelweg melding van maken als u weer een incassobrief krijgt.

Als de tegenpartij het er niet bij wil laten zitten, zullen zij het initiatief moeten nemen om deze kwestie aan de rechter voor te leggen. Omdat het om een relatief beperkt bedrag gaat, gokt de tegenpartij er op dat u het niet zo ver zult laten komen en uiteindelijk alsnog tot betaling overgaat. Pas na een uitspraak van de rechter kunt u worden gedwongen om daadwerkelijk te betalen. Bij de rechter kunt u aantonen dat de overeenkomst tot stand is gekomen door dwaling, bedrog of misbruik van omstandigheden, en dat u terecht tot ontbinding van de overeenkomst bent overgegaan.

Hoe kan ik bewijzen dat de overeenkomst door dwaling en bedrog tot stand is gekomen?

Het verkoopverhaal waarin u wordt overtuigd om de overeenkomst aan te gaan, wordt geheel telefonisch gedaan en (uiteraard) ook niet schriftelijk aan u bevestigd. Ervan uitgaande dat u het gesprek niet heeft vastgelegd, is dus weinig bewijs beschikbaar. Er is echter wel een aantal bewijsmiddelen, waaronder:

  • Hoewel uw eigen verklaring minder gewicht in de schaalt legt, kunt u zelf een verklaring opstellen over het verloop van het gesprek;
  • U kunt verklaringen van lotgenoten in het geding brengen, waarin zij verklaren hoe ook zij door deze bedrijven zijn benaderd;
  • U kunt de negatieve ervaringen die op internet over deze bedrijven worden gedeeld als bewijs inbrengen;

Geen advocaat vereist

Als u op deze wijze aantoont dat de overeenkomst door dwaling en bedrog tot stand is gekomen, zal de rechter oordelen dat de overeenkomst terecht is ontbonden. De vordering van de tegenpartij wordt in dat geval afgewezen. De tegenpartij moet dan de door u gemaakte kosten (deels) vergoeden. Voor de procedure bij de kantonrechter is geen advocaat vereist, u kunt deze zelf voeren. Wilt u toch deskundige bijstand, kunt u uiteraard altijd contact met ondergetekende opnemen.

Meldt u zich als slachtoffer, ook als u het er bij laat zitten!

Ook als u niet van plan bent deze zaak voor de rechter ‘uit te vechten’, meldt u zich dan bij ondergetekende. Voor andere gedupeerden kunt u mogelijk behulpzaam zijn met uw verklaring over de gang van zaken. Indien nodig zal ik u hiervoor dan benaderen. Uw melding wordt zeer gewaardeerd!


Wilt u meer weten over dit onderwerp of wilt u zich melden als slachtoffer? Neem dan contact op met Jeroen Thiele, tel. 0172-494345 of via e-mail van Jeroen Thiele.

Meer publicaties van mr. J. Thiele

TV-storing bij KPN: kunnen klanten schadevergoeding krijgen?

Grote storing bij KPN: veel klanten konden geen TV kijken Afgelopen vrijdag (20 november 2015) kampte KPN met een grote storing.  Veel van de 1,8 miljoen KPN-klanten konden geen tv kijken. […]

Meer informatie arrow_forward

Actueel

Op Goede Vrijdag en Tweede Paasdag is ons kantoor gesloten

Op Goede Vrijdag en Tweede Paasdag is ons kantoor gesloten. Voor dringende juridische zaken die niet kunnen wachten, vragen wij u om uiterlijk donderdag 18 april contact met ons op […]

Meer informatie arrow_forward
Op de knieën – column Dennis Captein over Baas Plantenservice

Gerechtigheid. Zo begint de column die AD-columnist Dennis Captein zaterdag 6 april 2019 publiceerde over het faillissement van Baas Plantenservice. In de column schetst hij hoe gedupeerde kwekers het faillissement […]

Meer informatie arrow_forward
Gedupeerde kwekers zien eindelijk geld terug na faillissement Baas Plantenservice

Een aantal kwekers die de dupe waren van het faillissement van Baas Plantenservice in Hazerswoude-Dorp in 2014, krijgen na bijna 5 jaar eindelijk een groot deel van hun geld terug. […]

Meer informatie arrow_forward
Schenkingen en erfenis niet meer delen met echtgenoot – 4 tips

Wie een schenking of erfenis krijgt, moest deze vroeger in principe met zijn of haar echtgenoot delen. Het geld kwam automatisch in de gemeenschap van goederen. Maar dat is vorig […]

Meer informatie arrow_forward
Themacafe Relatie en Echtscheiding in Amstelveen op dinsdag 9 april

Op dinsdag 9 april vindt er weer een echtscheidingscafé plaats in Amstelveen. Bezoekers kunnen er gratis en vrijblijvend terecht voor informatie over scheiding en mediation. Uit elkaar gaan is nooit […]

Meer informatie arrow_forward
Rechter: dienstverband ‘slapend’ houden is in strijd met goed werkgeverschap

De kort geding rechter van de Rechtbank Den Haag heeft afgelopen donderdag 28 maart 2019 voor het eerst (!) geoordeeld dat een werkgever op straffe van een dwangsom de arbeidsovereenkomst […]

Meer informatie arrow_forward