,

Domeinnaamfraude #3: Een incassobureau, wat nu?

28 maart 2017

Met enige regelmaat heb ik de laatste tijd geblogd over domeinnaamfraude. In mijn eerdere blogs beschreef ik al de agressieve verkoopmethoden die bedrijven als The Trademark Office, IPM Services, W&S Domeincontrole en nog anderen hanteren. Door misleiding wordt u opgezadeld met een langlopend contract voor een domeinnaam waar u nooit om heeft gevraagd.

UPDATE ZATERDAG 15 december 2018: Zaak tegen Trademark Office in uitzending Kassa TV. Bekijk het fragment hier.

In mijn laatste blog stelde ik een standaardbrief ter beschikking waarmee u zich tegen deze bedrijven kunt verweren. Maar wat kunt u nu doen als – ondanks deze brief – de aanmaningen blijven komen en er wordt gedreigd met of zelfs door een incassobureau?

Pas na een uitspraak van de rechter kunt u tot betaling worden gedwongen

Als u de door mij ter beschikking gestelde standaardbrief heeft verstuurd, is het uitgangspunt dat u de overeenkomst heeft ontbonden. U heeft dus niets meer met deze bedrijven te maken, er is geen overeenkomst meer. U kunt hier simpelweg melding van maken als u weer een incassobrief krijgt.

Als de tegenpartij het er niet bij wil laten zitten, zullen zij het initiatief moeten nemen om deze kwestie aan de rechter voor te leggen. Omdat het om een relatief beperkt bedrag gaat, gokt de tegenpartij er op dat u het niet zo ver zult laten komen en uiteindelijk alsnog tot betaling overgaat. Pas na een uitspraak van de rechter kunt u worden gedwongen om daadwerkelijk te betalen. Bij de rechter kunt u aantonen dat de overeenkomst tot stand is gekomen door dwaling, bedrog of misbruik van omstandigheden, en dat u terecht tot ontbinding van de overeenkomst bent overgegaan.

Hoe kan ik bewijzen dat de overeenkomst door dwaling en bedrog tot stand is gekomen?

Het verkoopverhaal waarin u wordt overtuigd om de overeenkomst aan te gaan, wordt geheel telefonisch gedaan en (uiteraard) ook niet schriftelijk aan u bevestigd. Ervan uitgaande dat u het gesprek niet heeft vastgelegd, is dus weinig bewijs beschikbaar. Er is echter wel een aantal bewijsmiddelen, waaronder:

  • Hoewel uw eigen verklaring minder gewicht in de schaalt legt, kunt u zelf een verklaring opstellen over het verloop van het gesprek;
  • U kunt verklaringen van lotgenoten in het geding brengen, waarin zij verklaren hoe ook zij door deze bedrijven zijn benaderd;
  • U kunt de negatieve ervaringen die op internet over deze bedrijven worden gedeeld als bewijs inbrengen;

Geen advocaat vereist

Als u op deze wijze aantoont dat de overeenkomst door dwaling en bedrog tot stand is gekomen, zal de rechter oordelen dat de overeenkomst terecht is ontbonden. De vordering van de tegenpartij wordt in dat geval afgewezen. De tegenpartij moet dan de door u gemaakte kosten (deels) vergoeden. Voor de procedure bij de kantonrechter is geen advocaat vereist, u kunt deze zelf voeren. Wilt u toch deskundige bijstand, kunt u uiteraard altijd contact met ondergetekende opnemen.

Meldt u zich als slachtoffer, ook als u het er bij laat zitten!

Ook als u niet van plan bent deze zaak voor de rechter ‘uit te vechten’, meldt u zich dan bij ondergetekende. Voor andere gedupeerden kunt u mogelijk behulpzaam zijn met uw verklaring over de gang van zaken. Indien nodig zal ik u hiervoor dan benaderen. Uw melding wordt zeer gewaardeerd!


Wilt u meer weten over dit onderwerp of wilt u zich melden als slachtoffer? Neem dan contact op met Jeroen Thiele, tel. 0172-494345 of via e-mail van Jeroen Thiele.

Meer publicaties van mr. J. Thiele

TV-storing bij KPN: kunnen klanten schadevergoeding krijgen?

Grote storing bij KPN: veel klanten konden geen TV kijken Afgelopen vrijdag (20 november 2015) kampte KPN met een grote storing.  Veel van de 1,8 miljoen KPN-klanten konden geen tv kijken. […]

Meer informatie arrow_forward

Actueel

Handen uit de mouwen tijdens NLDoet in Alphen aan den Rijn

Medewerkers van Berntsen Mulder Advocaten zijn vrijdag 15 maart aan de slag gegaan bij een aantal organisaties in Alphen aan de Rijn. In het kader van de vrijwilligersactie NLDoet werden […]

Meer informatie arrow_forward
Ik ben onterfd door mijn ouders. Heb ik nog ergens recht op?

Casper heeft al jaren geen contact meer met zijn ouders. Zijn ouders hebben duidelijk laten blijken dat zij Caroline, de vriendin van Casper, niets vinden en zij hebben haar nooit […]

Meer informatie arrow_forward
Ziek of doorgezakt? Wat doe je als werkgever tegen verzuim na Carnaval?

Het is weer Carnaval! En dat betekent feest! Veel werkgevers houden er al rekening mee: een groot aantal ziekmeldingen achteraf. Meestal is de reden een flinke kater. Hartstikke leuk al […]

Meer informatie arrow_forward
Nieuw: themacafé Relatie en Echtscheiding in Alphen aan den Rijn

Mensen met vragen over (echt)scheiding en mediation kunnen op dinsdag 5 maart terecht bij het themacafé Relatie en Echtscheiding in Alphen aan den Rijn. Het themacafé is een nieuwe samenwerking […]

Meer informatie arrow_forward
Stiekem gesprekken met je baas opnemen, mag dat?

Mag een werknemer stiekem gesprekken met u als werkgever opnemen? Die vraag beantwoord ik in dit artikel. Tegenwoordig is het vrij simpel om met een smartphone gesprekken stiekem op te […]

Meer informatie arrow_forward
Dag van het Familierecht 2019 | Gratis adviesgesprekken over scheiding, mediation en erfrecht

Voor mensen met vragen over echtscheiding, alimentatie of samenlevingscontracten organiseert Berntsen Mulder Advocaten ook dit jaar weer de Dag van het Familierecht. Familierechtspecialisten voeren deze dag gratis adviesgesprekken van een […]

Meer informatie arrow_forward