,

Gordel om GiGagoed

16 februari 2010

“Gordel om GiGagoed!” Met deze slogan verleidt de overheid ons tot het dragen van autogordels. Dat is maar goed ook, want menig slachtoffer in een letselschadezaak loopt zeer ernstig letsel op door het niet-dragen van de autogordel. De schade is vaak veel hoger door het niet-dragen van de gordel. Een verzekeraar vergoedt deze extra schade niet. Een slachtoffer heeft namelijk een ‘schadebeperkingsplicht’; de plicht om de schade zo laag mogelijk te houden.

Daar had mevrouw Stevens* niet aan gedacht toen zij op de betreffende ochtend zonder gordel weg reed. Rijdend tussen twee vrachtwagens op de A12, kwam zij terecht in een kettingbotsing. Zij brak eerst haar ribben op het stuur, liep daarna hersenletsel op toen zij met haar hoofd door de voorruit vloog en brak tenslotte haar beide armen toen zij stuiterend via de vangrail in de berm belandde.

Hoewel mevrouw Stevens er niet best aan toe was, was haar auto er nog slechter aan toe. Geplet tussen twee enorme vrachtwagens, werd haar auto samengedrukt tot een kleine hoop onderdelen. Het komt niet vaak voor, maar juist het NIET dragen van de autogordel, had mevrouw Stevens het leven gered. En daar was de verzekeraar niet blij mee. De lugubere realiteit is namelijk dat een dood slachtoffer voor een verzekeraar vaak voordeliger is dan een gewond slachtoffer. Dit wordt natuurlijk niet hardop gezegd. Dat is not done. Maar soms heb je een onvoorstelbare hork te maken.

Het toeval wilde dat in de zaak van mevrouw Stevens, juist zo’n hork het dossier voor de verzekeraar behandelde. Hij belde verontwaardigd op en zei dat hij in het politierapport had gelezen dat er geen gordel was gedragen. “Dan was het letsel dus haar eigen schuld!” zo probeerde hij. Ik wees hem op de foto’s van het autowrak en vertelde hem dat mevrouw
Stevens het ongeluk niet overleefd zou hebben als zij haar gordel zou hebben gedragen.

Daar moest hij eventjes over nadenken, maar zei toen zonder enige schroom: “Dat was dan een stuk goedkoper geweest.”


* de naam is bedacht

Meer publicaties van mr. K.J. Nijman-Weninger

Gordel om GiGagoed

“Gordel om GiGagoed!” Met deze slogan verleidt de overheid ons tot het dragen van autogordels. Dat is maar goed ook, want menig slachtoffer in een letselschadezaak loopt zeer ernstig letsel […]

Meer informatie arrow_forward

Actueel

Wet Arbeidsmarkt in Balans – de 5 belangrijkste wijzigingen op een rij

‘Gaat het arbeidsrecht nou weer veranderen?’ Gaat het arbeidsrecht nu weer veranderen? Ja, daar komt het eigenlijk wel op neer. Het doel van het kabinet (‘meer flexibiliteit, meer vaste contracten’) […]

Meer informatie arrow_forward
Leugenachtig cv: reden voor ontslag, maar niet voor vernietiging van de arbeidsovereenkomst

Tijdens een sollicitatie wilt u natuurlijk zo goed mogelijk voor de dag komen. Dus schrijft u een sterke brief, verzamelt u uitstekende referenties en tuigt u een mooi cv op. […]

Meer informatie arrow_forward
De landelijke staking streekvervoer is begonnen!

Door een landelijke stakingsdag bij het streekvervoer rijdt er vandaag beperkt openbaar vervoer. Aan de stakingsacties doen Connexxion, Arriva, Qbuzz, Keolis, EBS en HERMES mee. Ook regionale treinlijnen in Limburg en rond […]

Meer informatie arrow_forward
Onrechtmatige wetgeving: verjaring bij doorlopende schade

Op 4 mei 2018 heeft de Hoge Raad geoordeeld over de vraag of de Nederlandse Staat aansprakelijk is voor de schade die een persoon lijdt wegens de instandhouding van wetgeving, […]

Meer informatie arrow_forward
Minister komt met regeling voor compensatie van transitievergoedingen

Al jaren zorgt het voor problemen en kritiek: de loondoorbetalingsplicht tijdens ziekte. Daarom kondigde de regering in 2016 maatregelen aan om bepaalde knelpunten voor werkgevers te verminderen. Hierover schreef ik […]

Meer informatie arrow_forward
Slaperig achter het stuur op vakantie – het belang van een schadeverzekering inzittenden (SVI)

Het is bijna vakantietijd. Bent u er al uit waar de reis naar toe gaat? En ook hoe u dit jaar gaat reizen: met de fiets, het vliegtuig of de […]

Meer informatie arrow_forward