,

Heeft u een back-up voor uw back-up?

21 september 2015

Hoort het maken van een back-up nu wel of niet bij de standaardtaken van een ICT-dienstverlener? Daarover gaat deze blog.

Twee partijen sluiten een overeenkomst voor de levering van een softwaresysteem. Hierbij spreken ze af dat de leverancier ook het onderhoud, het beheer en de service van het systeem voor haar rekening neemt.

Crash

Dan gaat het goed mis. Door een crash van het systeem gaat nagenoeg alle data verloren. De klant stelt de leverancier aansprakelijk voor de geleden schade, die op ruim 400.000 euro wordt geschat. De klant is van mening dat de leverancier verplicht was om periodiek back-ups te maken  van het volledige systeem. Nu de leverancier dat niet heeft gedaan, zo stelt de afnemer, is de leverancier aansprakelijk voor de schade.

Back-ups maken

Het Hof Amsterdam krijg de taak om te oordelen over deze zaak. De kernvraag is of een ICT-dienstverlener een algemene verplichting heeft voor het maken van back-ups van het systeem. Dit gaat het Hof te ver. Vervolgens moet dus worden gekeken naar wat partijen, in deze specifieke zaak, hebben afgesproken.

Geen verplichting

Het Hof is in deze zaak van oordeel dat er geen verplichting tot het maken van back-ups overeen is gekomen. Nu het contract tussen de partijen geen uitsluitsel biedt, probeert de afnemer door middel van onder meer getuigenbewijs haar gelijk aan te tonen. Zij slaagt daar niet in: haar vorderingen worden afgewezen.

Dus: sluit u een overeenkomst met een ICT-dienstverlener? Maak dan goede afspraken over het maken van back-ups van het systeem en met name over wie daarvoor verantwoordelijk is. Wanneer deze afspraken niet worden gemaakt, dan is het niet automatisch zo dat de ICT-dienstverlener verantwoordelijk is voor back-ups. Dat is de belangrijkste les uit dit arrest.

Kortom: Zorg voor een back-up voor uw back-up!


Heeft u vragen over dit onderwerp? Wilt u weten hoe uw back-ups contractueel zijn gewaarborgd? Neem gerust contact met mij op. Tel. 0172-424172.

Meer publicaties van admin

Gewoon te mooi…

Op de bruiloft laten bruid en bruidegom een Chinese wensballon op. Aan de oever van de rivier naast de feestlocatie, staat het kersverse echtpaar de ballon vast te houden tot […]

Meer informatie arrow_forward

Actueel

Slachtoffers rellen tussen wal en schip

Letselschadeadvocaat Karin Nijman vecht tegen een woud aan regels om financiële bijstand te krijgen voor de acht slachtoffers van de Pijnacker-rellen. Op 7 juni 2007 verscheen hierover een artikel in […]

Meer informatie arrow_forward
Eigen straatje sneeuwvrij maken weer verplichten

De wereld buiten is wit en spiegelglad. Voetgangers schuifelen voorbij op zoek naar de wakken in de ijsmassa op de stoep. Vroeger werd ik met een zak zout en een […]

Meer informatie arrow_forward
Gordel om GiGagoed

“Gordel om GiGagoed!” Met deze slogan verleidt de overheid ons tot het dragen van autogordels. Dat is maar goed ook, want menig slachtoffer in een letselschadezaak loopt zeer ernstig letsel […]

Meer informatie arrow_forward
Huwelijkse voorwaarden met ‘verrassing’

“Ze is verliefd geworden op een ander.” Zegt hij beschaamd. Beste vriend van hem. Nooit verwacht. Dacht dat hij hem (enhaar) kon vertrouwen. 2 kinderen. 9 en 13 jaar. Loyaliteit […]

Meer informatie arrow_forward
Automobilist in Amsterdam iets beter beschermd…

Autorijden in Amsterdam is levensgevaarlijk. Fietsers springen van links en rechts voor je auto. Overal loerend, trek je heel langzaam op. Maar hoe voorzichtig kun je zijn? Voor een groen […]

Meer informatie arrow_forward
Debiel

“Teringdebiel!” wordt er geroepen als een jongen met veel herrie zijn scooter parkeert voor het huis van zijn ouders. Hij komt net terug van een avondje stappen. Een buurman komt […]

Meer informatie arrow_forward