Kantoorkosten
Op facturen van ons kantoor staat soms de post ‘kantoorkosten’ genoemd. Wij willen graag uitleggen wat dat zijn en waar die kosten uit bestaan.
Gekscherend wordt wel eens gezegd dat het om kopieer- en faxkosten gaat, en om het betalen van de vaste lasten van kantoor. Dat is maar ten dele waar. Gefaxt wordt er nauwelijks nog, maar er zijn wel allerlei andere kosten die onder kantoorkosten vallen. Tegenwoordig is de aard van de kosten natuurlijk wel veranderd, vooral in ICT-kosten, kennissystemen, die noodzakelijk zijn om de werkzaamheden voor de klant goed te kunnen blijven doen.
Denkwerk
Het belangrijkste werk van advocaten en juristen is om in een rechtszaak of juridisch advies een strategie te bepalen, waarmee de klant het best wordt geholpen. Een advocaat graaft zich in in een zaak, pluist uitvoerig jurisprudentie uit, overlegt zo nodig met collega’s en stippelt zo uit hoe de klant het best een goed resultaat kan behalen. Dat denkwerk kost tijd.
Kosten van ondersteuning
Buiten dat, moet er nog meer gebeuren. Er wordt gecommuniceerd met de rechtbanken, er moeten (juridische) stukken opgevraagd worden, een team van juridisch ondersteuners moet allerlei informatie boven tafel krijgen. Ook dat werk van de juridische ondersteuners en het secretariaat kost tijd.
De hoogte van de kantoorkosten wordt bepaald door een vast percentage van het honorarium. Wij hanteren een tarief van 6 procent.
Geen kantoorkosten?
Er zijn advocatenkantoren die geen kantoorkosten rekenen. Maar die hebben wel dezelfde kosten. Zij verrekenen deze in de uurtarieven of in de vaste prijzen. Zo maakt elk kantoor zijn eigen keuze.
Wilt u hier meer over weten? Neem gerust contact met ons op en wij leggen graag meer uit over deze kosten.