,

Meer duidelijkheid over recht op klantenvergoeding bij einde agentuurovereenkomst

8 augustus 2017

Jasper van de Graaf is advocaat contractenrecht en ondernemingsrecht

Een handelsagent, die klanten en omzet genereert voor zijn opdrachtgevers, heeft ook na het eindigen van de zogeheten agentuurrelatie recht op een klantvergoeding. Maar dan moet wel aan bepaalde voorwaarden zijn voldaan.

Advocaat contractenrecht Jasper van de Graaf verduidelijkt dit aan de hand van een zaak tussen reisorganisator Corendon en handelsagent Prijsvrij.

Een handelsagent heeft recht op provisie voor het aanbrengen van klanten en omzet voor zijn opdrachtgevers. Bij het einde van de agentuurrelatie stopt de klantrelatie meestal niet. Dat is gunstig voor de opdrachtgever: die hoeft geen provisie meer te betalen, maar behoudt wel het voordeel uit de klantrelatie.

Recht op klantvergoeding vervalt na 1 jaar

De wet bepaalt dat de handelsagent bij de beëindiging van de agentuurrelatie – onder bepaalde voorwaarden – recht heeft op een klantenvergoeding. Deze regeling is van dwingend recht, waardoor deze niet in het agentuurcontract kan worden beperkt of uitgesloten. Echter, de handelsagent moet wel binnen één jaar na afloop van de agentuurovereenkomst betaling van de kantenvergoeding vorderen, anders is deze mogelijkheid vervallen.

Prijsvrij vs. Corendon

Reisorganisator Corendon gebruikt handelsagenten voor de verkoop van reizen. Eén van deze handelsagenten – Prijsvrij – vordert na afloop van de agentuurovereenkomst betaling van een klantenvergoeding van maar liefst 472.000 euro. Prijsvrij vindt dat zij veel klanten heeft aangebracht waar Corendon een duurzame relatie mee heeft opgebouwd en goed aan verdient. Volgens Prijsvrij heeft zij daarom recht op een klantenvergoeding.

Recht op klantenvergoeding?

De rechter benadrukt dat allereerst moet worden bekeken of de handelsagent überhaupt recht heeft op een klantenvergoeding. Hiervoor moet de handelsagent het volgende hard maken:

  • dat hij nieuwe klanten bij zijn opdrachtgever heeft aangebracht,
  • dat de overeenkomsten met deze nieuwe klanten de opdrachtgever na het einde van de agentuurovereenkomst nog aanzienlijke voordelen zullen opleveren.

Aanzienlijke voordelen zijn bijvoorbeeld een belangrijke omzetstijging of vergroting van de goodwill van de opdrachtgever. Deze omzetstijging of goodwillvergroting moet een duurzaam karakter hebben.

Hoogte van de klantenvergoeding (drie fasen leer)

Vervolgens moet de hoogte van de klantenvergoeding in drie fasen worden vastgesteld:

1. In de eerste fase moeten de voordelen die de opdrachtgever ontleent aan de door de handelsagent aangebrachte klantrelaties worden gekwantificeerd. Het voordeel van de opdrachtgever wordt vastgesteld op basis van de door de handelsagent in het laatste jaar verdiende bruto-provisie. Dit bruto-provisiebedrag wordt vervolgens gecorrigeerd aan de hand van de volgende factoren:

  • de duur van het hiervoor genoemde voordeel voor de opdrachtgever,
  • het verloop van het klantenbestand,
  • de versnelde ontvangst van provisie-inkomsten door de handelsagent die in één keer een vergoeding krijgt uitgekeerd.

2. Vervolgens moet in de tweede fase worden bekeken of de hoogte van dit bedrag naar billijkheid moet worden gecorrigeerd. Hiervoor is met name de al door de handelsagent ontvangen provisie van belang. De billijkheidscorrectie kan zowel verhoging als verlaging van de klantenvergoeding betekenen.

3. Tot slot wordt in de derde fase getoetst of het resulterende bedrag het wettelijke maximum niet te boven gaat. Dit maximumbedrag is de beloning van de handelsagent van één jaar, gebaseerd op het gemiddelde van de laatste vijf jaar van de agentuurovereenkomst.

Oordeel rechter

Uiteindelijk oordeelt de rechter dat Prijsvrij niet hard heeft gemaakt dat Corendon aanzienlijke voordelen kon verwachten van de aangebrachte nieuwe klantrelaties. Prijsvrij heeft daarom geen recht op een klantenvergoeding. Hierdoor komt de rechter niet toe aan de berekening van de hoogte van de klantenvergoeding aan de hand van de drie fasen leer.


Heeft u vragen over een agentuurovereenkomst of de klantenvergoeding? Neem vrijblijvend contact met mij op via tel. 0172-42 41 72 of mail mij.

Actueel

Berntsen Mulder Advocaten is op zoek naar een juridisch assistente/secretaresse voor de secties familierecht/erfrecht en...

Meer informatie arrow_forward

De wettelijke verhoging van de alimentatie is voor het jaar 2023 vastgesteld op 3,4 procent. Elk jaar wordt de kinder- en...

Meer informatie arrow_forward

Berntsen Mulder Advocaten is op zoek naar ondersteuning (24-32 uur) Op zoek naar een nieuwe collega Wij – Jos van...

Meer informatie arrow_forward

Als werkgever heb je soms te maken met die ene werknemer die je herhaaldelijk hebt aangesproken op zijn gedrag, maar waarvan...

Meer informatie arrow_forward

Ben jij op zoek naar een nieuwe uitdaging in een dynamische werkomgeving, waar jij met je enthousiaste en doortastende...

Meer informatie arrow_forward

Wij zoeken een nieuwe collega! Ben jij op zoek naar een dynamische en uitdagende baan in de advocatuur, heb jij aantoonbare...

Meer informatie arrow_forward

Een goede administratie voorkomt juridische problemen. Daarom leg ik in een serie artikelen uit wat het belang is van een...

Meer informatie arrow_forward

In onze nieuwsbrief van oktober 2022 onder meer: hogere energieprijzen als schadepost in letselschadezaken, aankondiging...

Meer informatie arrow_forward

Ruim 15 jaar geleden is het: de oprichting van de stichting Keurmerk Letselschade. De aanleiding voor de oprichting van dit...

Meer informatie arrow_forward

Na twee jaar keerde de Jaarmarktestafette weer terug in Alphen aan den Rijn. Twee teams van vijf personen van Berntsen...

Meer informatie arrow_forward

Er gaat de laatste maanden geen dag voorbij zonder dat er verschillende artikelen worden gepubliceerd over de hoge...

Meer informatie arrow_forward

Ouderverstoting is de situatie dat een kind zich in een echtscheidingsproces gedwongen voelt voor één van de ouders te...

Meer informatie arrow_forward

Op 9 september is het de dag van de echtscheiding. Jacomien Kapteijn van Berntsen Mulder Advocaten in Alphen heeft als...

Meer informatie arrow_forward

Optillen op een festival: (on)schuldig vermaak? Wat heb je er naar uitgekeken, na twee jaar corona-maatregelen: weer met...

Meer informatie arrow_forward

In Nederland is één op de tien gezinnen een samengesteld gezin. Dit jaar wordt er daarom op de landelijke Dag van de...

Meer informatie arrow_forward

Bij een scheiding komt heel veel kijken. Daarom is goede en deskundige begeleiding bij een scheiding op zowel juridisch,...

Meer informatie arrow_forward

Uw werknemer wordt aangereden. Hij/zij raakt blijvend arbeidsongeschikt. De HR-deskundige ziet een berg werk op zich...

Meer informatie arrow_forward

Verzekeringsplicht en aansprakelijkheid bij de elektrische step In oktober vorig jaar schreef ik een artikel over de...

Meer informatie arrow_forward

Het ouderschapsplan en de afspraken over een nieuwe partner Mogelijk zit je er niet op te wachten dat de nieuwe vriend of...

Meer informatie arrow_forward

Samenwonen in woonplaats nieuwe liefde Na een periode alleenstaande ouder te zijn geweest, komt het met regelmaat voor dat...

Meer informatie arrow_forward

Advocaat familierecht Jacomien Kapteijn mocht in juli aan de online krant AlphenCC/Leidsch Dagblad vertellen over haar werk....

Meer informatie arrow_forward

Opnieuw wijzigingen in het arbeidsrecht Zoals al aangekondigd in mijn bericht van januari 2022 (Wat heeft 2022 op gebied...

Meer informatie arrow_forward

Vaak denken mensen: als ik een advocaat inschakel, kost het me handen vol geld. Maar bedenkt u eens wat het u zou kunnen...

Meer informatie arrow_forward

Voor ons gevoel is Corona al lang geleden. De diverse maatregelen zijn al even verleden tijd. Dit geldt ook voor de...

Meer informatie arrow_forward