,

Meer duidelijkheid over recht op klantenvergoeding bij einde agentuurovereenkomst

8 augustus 2017

Jasper van de Graaf is advocaat contractenrecht en ondernemingsrecht

Een handelsagent, die klanten en omzet genereert voor zijn opdrachtgevers, heeft ook na het eindigen van de zogeheten agentuurrelatie recht op een klantvergoeding. Maar dan moet wel aan bepaalde voorwaarden zijn voldaan.

Advocaat contractenrecht Jasper van de Graaf verduidelijkt dit aan de hand van een zaak tussen reisorganisator Corendon en handelsagent Prijsvrij.

Een handelsagent heeft recht op provisie voor het aanbrengen van klanten en omzet voor zijn opdrachtgevers. Bij het einde van de agentuurrelatie stopt de klantrelatie meestal niet. Dat is gunstig voor de opdrachtgever: die hoeft geen provisie meer te betalen, maar behoudt wel het voordeel uit de klantrelatie.

Recht op klantvergoeding vervalt na 1 jaar

De wet bepaalt dat de handelsagent bij de beëindiging van de agentuurrelatie – onder bepaalde voorwaarden – recht heeft op een klantenvergoeding. Deze regeling is van dwingend recht, waardoor deze niet in het agentuurcontract kan worden beperkt of uitgesloten. Echter, de handelsagent moet wel binnen één jaar na afloop van de agentuurovereenkomst betaling van de kantenvergoeding vorderen, anders is deze mogelijkheid vervallen.

Prijsvrij vs. Corendon

Reisorganisator Corendon gebruikt handelsagenten voor de verkoop van reizen. Eén van deze handelsagenten – Prijsvrij – vordert na afloop van de agentuurovereenkomst betaling van een klantenvergoeding van maar liefst 472.000 euro. Prijsvrij vindt dat zij veel klanten heeft aangebracht waar Corendon een duurzame relatie mee heeft opgebouwd en goed aan verdient. Volgens Prijsvrij heeft zij daarom recht op een klantenvergoeding.

Recht op klantenvergoeding?

De rechter benadrukt dat allereerst moet worden bekeken of de handelsagent überhaupt recht heeft op een klantenvergoeding. Hiervoor moet de handelsagent het volgende hard maken:

  • dat hij nieuwe klanten bij zijn opdrachtgever heeft aangebracht,
  • dat de overeenkomsten met deze nieuwe klanten de opdrachtgever na het einde van de agentuurovereenkomst nog aanzienlijke voordelen zullen opleveren.

Aanzienlijke voordelen zijn bijvoorbeeld een belangrijke omzetstijging of vergroting van de goodwill van de opdrachtgever. Deze omzetstijging of goodwillvergroting moet een duurzaam karakter hebben.

Hoogte van de klantenvergoeding (drie fasen leer)

Vervolgens moet de hoogte van de klantenvergoeding in drie fasen worden vastgesteld:

1. In de eerste fase moeten de voordelen die de opdrachtgever ontleent aan de door de handelsagent aangebrachte klantrelaties worden gekwantificeerd. Het voordeel van de opdrachtgever wordt vastgesteld op basis van de door de handelsagent in het laatste jaar verdiende bruto-provisie. Dit bruto-provisiebedrag wordt vervolgens gecorrigeerd aan de hand van de volgende factoren:

  • de duur van het hiervoor genoemde voordeel voor de opdrachtgever,
  • het verloop van het klantenbestand,
  • de versnelde ontvangst van provisie-inkomsten door de handelsagent die in één keer een vergoeding krijgt uitgekeerd.

2. Vervolgens moet in de tweede fase worden bekeken of de hoogte van dit bedrag naar billijkheid moet worden gecorrigeerd. Hiervoor is met name de al door de handelsagent ontvangen provisie van belang. De billijkheidscorrectie kan zowel verhoging als verlaging van de klantenvergoeding betekenen.

3. Tot slot wordt in de derde fase getoetst of het resulterende bedrag het wettelijke maximum niet te boven gaat. Dit maximumbedrag is de beloning van de handelsagent van één jaar, gebaseerd op het gemiddelde van de laatste vijf jaar van de agentuurovereenkomst.

Oordeel rechter

Uiteindelijk oordeelt de rechter dat Prijsvrij niet hard heeft gemaakt dat Corendon aanzienlijke voordelen kon verwachten van de aangebrachte nieuwe klantrelaties. Prijsvrij heeft daarom geen recht op een klantenvergoeding. Hierdoor komt de rechter niet toe aan de berekening van de hoogte van de klantenvergoeding aan de hand van de drie fasen leer.


Heeft u vragen over een agentuurovereenkomst of de klantenvergoeding? Neem vrijblijvend contact met mij op via tel. 0172-42 41 72 of mail mij.

Meer publicaties van mr. J. van de Graaf

Profiteren van andermans wanprestatie

Contractsafspraken worden vaak nagekomen, maar soms ook niet. Bij schending van gemaakte afspraken komt het regelmatig voor dat een derde partij profiteert van die wanprestatie. Denk bijvoorbeeld aan de situatie […]

Meer informatie arrow_forward

Actueel

Op Goede Vrijdag en Tweede Paasdag is ons kantoor gesloten

Op Goede Vrijdag en Tweede Paasdag is ons kantoor gesloten. Voor dringende juridische zaken die niet kunnen wachten, vragen wij u om uiterlijk donderdag 18 april contact met ons op […]

Meer informatie arrow_forward
Op de knieën – column Dennis Captein over Baas Plantenservice

Gerechtigheid. Zo begint de column die AD-columnist Dennis Captein zaterdag 6 april 2019 publiceerde over het faillissement van Baas Plantenservice. In de column schetst hij hoe gedupeerde kwekers het faillissement […]

Meer informatie arrow_forward
Gedupeerde kwekers zien eindelijk geld terug na faillissement Baas Plantenservice

Een aantal kwekers die de dupe waren van het faillissement van Baas Plantenservice in Hazerswoude-Dorp in 2014, krijgen na bijna 5 jaar eindelijk een groot deel van hun geld terug. […]

Meer informatie arrow_forward
Schenkingen en erfenis niet meer delen met echtgenoot – 4 tips

Wie een schenking of erfenis krijgt, moest deze vroeger in principe met zijn of haar echtgenoot delen. Het geld kwam automatisch in de gemeenschap van goederen. Maar dat is vorig […]

Meer informatie arrow_forward
Themacafe Relatie en Echtscheiding in Amstelveen op dinsdag 9 april

Op dinsdag 9 april vindt er weer een echtscheidingscafé plaats in Amstelveen. Bezoekers kunnen er gratis en vrijblijvend terecht voor informatie over scheiding en mediation. Uit elkaar gaan is nooit […]

Meer informatie arrow_forward
Rechter: dienstverband ‘slapend’ houden is in strijd met goed werkgeverschap

De kort geding rechter van de Rechtbank Den Haag heeft afgelopen donderdag 28 maart 2019 voor het eerst (!) geoordeeld dat een werkgever op straffe van een dwangsom de arbeidsovereenkomst […]

Meer informatie arrow_forward