,

Meer duidelijkheid over recht op klantenvergoeding bij einde agentuurovereenkomst

8 augustus 2017

Jasper van de Graaf is advocaat contractenrecht en ondernemingsrecht

Een handelsagent, die klanten en omzet genereert voor zijn opdrachtgevers, heeft ook na het eindigen van de zogeheten agentuurrelatie recht op een klantvergoeding. Maar dan moet wel aan bepaalde voorwaarden zijn voldaan.

Advocaat contractenrecht Jasper van de Graaf verduidelijkt dit aan de hand van een zaak tussen reisorganisator Corendon en handelsagent Prijsvrij.

Een handelsagent heeft recht op provisie voor het aanbrengen van klanten en omzet voor zijn opdrachtgevers. Bij het einde van de agentuurrelatie stopt de klantrelatie meestal niet. Dat is gunstig voor de opdrachtgever: die hoeft geen provisie meer te betalen, maar behoudt wel het voordeel uit de klantrelatie.

Recht op klantvergoeding vervalt na 1 jaar

De wet bepaalt dat de handelsagent bij de beëindiging van de agentuurrelatie – onder bepaalde voorwaarden – recht heeft op een klantenvergoeding. Deze regeling is van dwingend recht, waardoor deze niet in het agentuurcontract kan worden beperkt of uitgesloten. Echter, de handelsagent moet wel binnen één jaar na afloop van de agentuurovereenkomst betaling van de kantenvergoeding vorderen, anders is deze mogelijkheid vervallen.

Prijsvrij vs. Corendon

Reisorganisator Corendon gebruikt handelsagenten voor de verkoop van reizen. Eén van deze handelsagenten – Prijsvrij – vordert na afloop van de agentuurovereenkomst betaling van een klantenvergoeding van maar liefst 472.000 euro. Prijsvrij vindt dat zij veel klanten heeft aangebracht waar Corendon een duurzame relatie mee heeft opgebouwd en goed aan verdient. Volgens Prijsvrij heeft zij daarom recht op een klantenvergoeding.

Recht op klantenvergoeding?

De rechter benadrukt dat allereerst moet worden bekeken of de handelsagent überhaupt recht heeft op een klantenvergoeding. Hiervoor moet de handelsagent het volgende hard maken:

  • dat hij nieuwe klanten bij zijn opdrachtgever heeft aangebracht,
  • dat de overeenkomsten met deze nieuwe klanten de opdrachtgever na het einde van de agentuurovereenkomst nog aanzienlijke voordelen zullen opleveren.

Aanzienlijke voordelen zijn bijvoorbeeld een belangrijke omzetstijging of vergroting van de goodwill van de opdrachtgever. Deze omzetstijging of goodwillvergroting moet een duurzaam karakter hebben.

Hoogte van de klantenvergoeding (drie fasen leer)

Vervolgens moet de hoogte van de klantenvergoeding in drie fasen worden vastgesteld:

1. In de eerste fase moeten de voordelen die de opdrachtgever ontleent aan de door de handelsagent aangebrachte klantrelaties worden gekwantificeerd. Het voordeel van de opdrachtgever wordt vastgesteld op basis van de door de handelsagent in het laatste jaar verdiende bruto-provisie. Dit bruto-provisiebedrag wordt vervolgens gecorrigeerd aan de hand van de volgende factoren:

  • de duur van het hiervoor genoemde voordeel voor de opdrachtgever,
  • het verloop van het klantenbestand,
  • de versnelde ontvangst van provisie-inkomsten door de handelsagent die in één keer een vergoeding krijgt uitgekeerd.

2. Vervolgens moet in de tweede fase worden bekeken of de hoogte van dit bedrag naar billijkheid moet worden gecorrigeerd. Hiervoor is met name de al door de handelsagent ontvangen provisie van belang. De billijkheidscorrectie kan zowel verhoging als verlaging van de klantenvergoeding betekenen.

3. Tot slot wordt in de derde fase getoetst of het resulterende bedrag het wettelijke maximum niet te boven gaat. Dit maximumbedrag is de beloning van de handelsagent van één jaar, gebaseerd op het gemiddelde van de laatste vijf jaar van de agentuurovereenkomst.

Oordeel rechter

Uiteindelijk oordeelt de rechter dat Prijsvrij niet hard heeft gemaakt dat Corendon aanzienlijke voordelen kon verwachten van de aangebrachte nieuwe klantrelaties. Prijsvrij heeft daarom geen recht op een klantenvergoeding. Hierdoor komt de rechter niet toe aan de berekening van de hoogte van de klantenvergoeding aan de hand van de drie fasen leer.


Heeft u vragen over een agentuurovereenkomst of de klantenvergoeding? Neem vrijblijvend contact met mij op via tel. 0172-42 41 72 of mail mij.

Actueel

Koop je een woning, blijkt er asbest in de woning te zitten. Is het mogelijk om de kosten van een asbestsanering te verhalen...

Meer informatie arrow_forward

Aan de Wilhelminalaan 12 is bij Berntsen Mulder Advocaten een AED aanwezig. Met een Automatische Elektronische...

Meer informatie arrow_forward

We waren op TV. Advocaat mr. M. Nagessersing gaf bij TV-programma Opgelicht tekst en uitleg over de zaak tegen Trademark...

Meer informatie arrow_forward

'Deskundige begeleiding bij scheiding is essentieel' Elk jaar in september wordt de landelijke Dag van de Scheiding...

Meer informatie arrow_forward

Deze maand is de nieuwe, tweede, aanvraagperiode voor de NOW-regeling van start gegaan. Met deze regeling kunnen...

Meer informatie arrow_forward

Praat met een advocaat. Het kan echt geen kwaad. Vaak denken mensen: als ik een advocaat inschakel, kost het me klauwen...

Meer informatie arrow_forward

Na de recente uitspraak over huuruitstel in de zaak Vitesse heeft de kantonrechter Amsterdam in kort geding wél...

Meer informatie arrow_forward

Het is de nachtmerrie van iedere huizenkoper: verliefd zijn op een woning, maar na aankoop allerlei verborgen gebreken...

Meer informatie arrow_forward

Het kabinet komt met een tijdelijke Betalingsuitstelwet, om ondernemers te helpen die door de coronacrisis in problemen zijn...

Meer informatie arrow_forward

Een maand na het faillissement van ASN Autoschade Bodegraven B.V. heeft er een doorstart plaatsgevonden. De...

Meer informatie arrow_forward

Beroep op opschorting huurbetaling door voetbalclub Vitesse; Coronacrisis geldt als onvoorziene omstandigheid Voetbalclub...

Meer informatie arrow_forward

Op 3 juni 2020 hebben de stakeholders in de vastgoed- en retailsector een vervolg afgesproken op het Steunakkoord dat in...

Meer informatie arrow_forward

De verhuurder van een café vond dat de huurder tijdens de coronacrisis gewoon huur moest blijven betalen, ook al moest het...

Meer informatie arrow_forward

De rechtbank in Den Haag heeft eerder deze maand een baanbrekende uitspraak gedaan over het gebruik van rekenrente in...

Meer informatie arrow_forward

Deze week heeft de rechtbank Den Haag het faillissement uitgesproken van ASN Autoschade Bodegraven B.V. Als curator is...

Meer informatie arrow_forward

Kan ik op dit moment wel een geschil voorleggen aan een rechter? Kunnen wij in deze tijd nog wel bij een mediator terecht?...

Meer informatie arrow_forward

UPDATE 3 juli 2020: Burgemeester Liesbeth Spies heeft vrijdag 3 juli 202 de lintjes uitgereikt die al in april zijn...

Meer informatie arrow_forward

Wat moet een werkgever doen als de re-integratie van een zieke werknemer stil ligt door de coronacrisis? Komt hij in de...

Meer informatie arrow_forward

Wat zijn de regels als het gaat om thuiswerken in coronatijd? Wat mogen werkgevers en werknemers van elkaar verwachten? Lees...

Meer informatie arrow_forward

We zitten voor u klaar! Ons wekelijkse inloopspreekuur familierecht en erfrecht hebben wij vanwege de corona-maatregelen...

Meer informatie arrow_forward

Stel, u bent gescheiden of uit elkaar gegaan. In goed overleg heeft u met uw ex-partner afspraken over uw kinderen...

Meer informatie arrow_forward

Het klinkt misschien een beetje gek in deze tijd van Coronacrisis, waarin alles dicht lijkt en het dagelijks leven stil...

Meer informatie arrow_forward

Welke positie heeft de oproepkracht tijdens de coronacrisis? Valt hij of zij tussen wal en schip? Advocaat arbeidsrecht Jos...

Meer informatie arrow_forward

Berntsen Mulder Advocaten heeft eind maart een speciale website met informatie over de NOW-aanvraag...

Meer informatie arrow_forward