,

Meer duidelijkheid over recht op klantenvergoeding bij einde agentuurovereenkomst

8 augustus 2017

Jasper van de Graaf is advocaat contractenrecht en ondernemingsrecht

Een handelsagent, die klanten en omzet genereert voor zijn opdrachtgevers, heeft ook na het eindigen van de zogeheten agentuurrelatie recht op een klantvergoeding. Maar dan moet wel aan bepaalde voorwaarden zijn voldaan.

Advocaat contractenrecht Jasper van de Graaf verduidelijkt dit aan de hand van een zaak tussen reisorganisator Corendon en handelsagent Prijsvrij.

Een handelsagent heeft recht op provisie voor het aanbrengen van klanten en omzet voor zijn opdrachtgevers. Bij het einde van de agentuurrelatie stopt de klantrelatie meestal niet. Dat is gunstig voor de opdrachtgever: die hoeft geen provisie meer te betalen, maar behoudt wel het voordeel uit de klantrelatie.

Recht op klantvergoeding vervalt na 1 jaar

De wet bepaalt dat de handelsagent bij de beëindiging van de agentuurrelatie – onder bepaalde voorwaarden – recht heeft op een klantenvergoeding. Deze regeling is van dwingend recht, waardoor deze niet in het agentuurcontract kan worden beperkt of uitgesloten. Echter, de handelsagent moet wel binnen één jaar na afloop van de agentuurovereenkomst betaling van de kantenvergoeding vorderen, anders is deze mogelijkheid vervallen.

Prijsvrij vs. Corendon

Reisorganisator Corendon gebruikt handelsagenten voor de verkoop van reizen. Eén van deze handelsagenten – Prijsvrij – vordert na afloop van de agentuurovereenkomst betaling van een klantenvergoeding van maar liefst 472.000 euro. Prijsvrij vindt dat zij veel klanten heeft aangebracht waar Corendon een duurzame relatie mee heeft opgebouwd en goed aan verdient. Volgens Prijsvrij heeft zij daarom recht op een klantenvergoeding.

Recht op klantenvergoeding?

De rechter benadrukt dat allereerst moet worden bekeken of de handelsagent überhaupt recht heeft op een klantenvergoeding. Hiervoor moet de handelsagent het volgende hard maken:

  • dat hij nieuwe klanten bij zijn opdrachtgever heeft aangebracht,
  • dat de overeenkomsten met deze nieuwe klanten de opdrachtgever na het einde van de agentuurovereenkomst nog aanzienlijke voordelen zullen opleveren.

Aanzienlijke voordelen zijn bijvoorbeeld een belangrijke omzetstijging of vergroting van de goodwill van de opdrachtgever. Deze omzetstijging of goodwillvergroting moet een duurzaam karakter hebben.

Hoogte van de klantenvergoeding (drie fasen leer)

Vervolgens moet de hoogte van de klantenvergoeding in drie fasen worden vastgesteld:

1. In de eerste fase moeten de voordelen die de opdrachtgever ontleent aan de door de handelsagent aangebrachte klantrelaties worden gekwantificeerd. Het voordeel van de opdrachtgever wordt vastgesteld op basis van de door de handelsagent in het laatste jaar verdiende bruto-provisie. Dit bruto-provisiebedrag wordt vervolgens gecorrigeerd aan de hand van de volgende factoren:

  • de duur van het hiervoor genoemde voordeel voor de opdrachtgever,
  • het verloop van het klantenbestand,
  • de versnelde ontvangst van provisie-inkomsten door de handelsagent die in één keer een vergoeding krijgt uitgekeerd.

2. Vervolgens moet in de tweede fase worden bekeken of de hoogte van dit bedrag naar billijkheid moet worden gecorrigeerd. Hiervoor is met name de al door de handelsagent ontvangen provisie van belang. De billijkheidscorrectie kan zowel verhoging als verlaging van de klantenvergoeding betekenen.

3. Tot slot wordt in de derde fase getoetst of het resulterende bedrag het wettelijke maximum niet te boven gaat. Dit maximumbedrag is de beloning van de handelsagent van één jaar, gebaseerd op het gemiddelde van de laatste vijf jaar van de agentuurovereenkomst.

Oordeel rechter

Uiteindelijk oordeelt de rechter dat Prijsvrij niet hard heeft gemaakt dat Corendon aanzienlijke voordelen kon verwachten van de aangebrachte nieuwe klantrelaties. Prijsvrij heeft daarom geen recht op een klantenvergoeding. Hierdoor komt de rechter niet toe aan de berekening van de hoogte van de klantenvergoeding aan de hand van de drie fasen leer.


Heeft u vragen over een agentuurovereenkomst of de klantenvergoeding? Neem vrijblijvend contact met mij op via tel. 0172-42 41 72 of mail mij.

Actueel

In dit interview vertelt advocaat familierecht Jacomien Kapteijn aan interviewer Bernie Putters hoe een echtscheiding in...

Meer informatie arrow_forward

‘Regelmatig kom ik het in mijn praktijk tegen. Na mijn uitleg over de inhoud van de huwelijkse voorwaarden, volgt de...

Meer informatie arrow_forward

Is het voor een werkgever toegestaan om werknemers geen vakantiegeld uit te betalen, omdat de werkgever vanwege de...

Meer informatie arrow_forward

Twee rechtbanken in Nederland zijn deze maand gestart met een proef of pilot 'procedure gezamenlijke toegang ouders'. Eén...

Meer informatie arrow_forward

Het (demissionaire) kabinet heeft een wetswijziging voorgesteld waarin de maximale betaaltermijn van het grootbedrijf aan...

Meer informatie arrow_forward

De lente komt er aan. Tijd voor onderhoud aan de tuin. Als u een hovenier inschakelt, waar moet u dan op letten? In dit...

Meer informatie arrow_forward

In dit webinar vertelt advocaat arbeidsrecht Jos van Bohemen over wat te doen bij Dreigend Ontslag. Wat kan iemand doen...

Meer informatie arrow_forward

Voor mensen met vragen over echtscheiding, mediation of erfrecht organiseert Berntsen Mulder Advocaten ook dit jaar weer de...

Meer informatie arrow_forward

Dit webinar gaat over hoe om te gaan met commerciële contracten in coronatijd. Wat kunnen ondernemers doen als ze hun...

Meer informatie arrow_forward

Hoe lang is het verantwoord om door te gaan met een bedrijf als het in zwaar weer verkeert? Wanneer kunnen bestuurders...

Meer informatie arrow_forward

Dreigend ontslag. Wat moet u doen? Stel, het bedrijf waar u werkt heeft het zwaar. Bijvoorbeeld door de corona-crisis. U...

Meer informatie arrow_forward

Dit webinar gaat over Huur in Coronatijd. Wat gebeurde er in vogelvlucht na het afkondigen van de eerste lockdown? Hoe...

Meer informatie arrow_forward

In deze opname van een live-webinar (dat we 26 november 2020 uitzonden) praat interviewer Bernie Putters met advocaat...

Meer informatie arrow_forward

Schieten de steunmaatregelen van de overheid zijn doel voorbij? Dat vroeg advocaat Jeroen Thiele zich af toen hij de...

Meer informatie arrow_forward

Advocaat Madhavi Nagessersing is één van de juridische professionals die is geportretteerd en geïnterviewd voor het...

Meer informatie arrow_forward

Transportbedrijven betalen al jaren een te hoog bedrag aan LKW-maut (tol voor vrachtverkeer). Ten onrechte, zo blijkt nu. Te...

Meer informatie arrow_forward

De landelijke Dag van de Erfenis gaat dit jaar gewoon door. Maar in plaats van fysieke afspraken, bieden advocaten (en...

Meer informatie arrow_forward

Elk jaar wordt de kinder- en partneralimentatie door het Ministerie van Veiligheid en Justitie geïndexeerd. Deze...

Meer informatie arrow_forward

Kan een bestuurder van een bedrijf door middel van het jaarlijks vragen van een 'décharge' aan de aandeelhouders voor...

Meer informatie arrow_forward

Bedrijven die - bijvoorbeeld door de coronacrisis - in problemen raken en failliet dreigen te gaan, kunnen door een nieuwe...

Meer informatie arrow_forward

MediaMarkt beging onlangs een dure fout. Wat was er gebeurd? Op de website werden iMac’s aangeboden voor een fractie van...

Meer informatie arrow_forward
NOW 3.0 vandaag van start
1 oktober 2020

NOW 3.0 per 1 oktober 2020 van start! Aanvragen is vanaf 16 november 2020 mogelijk. Sinds 6 april 2020 kunnen...

Meer informatie arrow_forward

In deze podcast van Berntsen Mulder Advocaten vertelt advocaat bouwrecht Matthijs Mulder wat u kunt doen als u een woning...

Meer informatie arrow_forward

Koop je een woning, blijkt er asbest in de woning te zitten. Is het mogelijk om de kosten van een asbestsanering te verhalen...

Meer informatie arrow_forward