,

Reisorganisatie aansprakelijk voor ongeval tijdens vakantie?

21 april 2016

Is een reisbureau aansprakelijk voor een ongeval tijdens een vakantie? Advocaat Anneke van Tol legt het uit in deze blog.

Sjoerd Weding werkt als ZZP-er in de ICT. Hij neemt twee maanden vrij om de reis van zijn leven te maken. Alle sites en brochures heeft hij doorgespit, op zoek naar de ideale vakantie.

Door het overweldigende aanbod van de meest prachtige reizen, ziet hij door de bomen het bos niet meer. Hij besluit zijn licht op te steken bij het plaatselijke reisbureau. Dit bureau helpt hem uitstekend. Na een aantal gesprekken geeft hij het reisbureau de opdracht een rondreis door Zimbabwe te boeken. Niet alleen de reis, ook het verblijf en een aantal excursies worden geboekt.

Weg vakantie

Eindelijk is het zover. De vakantie is aangebroken. Helaas gaat het al snel mis. De vliegreis verloopt nog zonder problemen. De daarop volgende busreis niet. De bus raakt van de weg en kantelt. Sjoerd komt knel te zitten en breekt zijn been. Weg vakantie, weg geld. In plaats van twee maanden vakantie wordt het zes maanden revalideren.

Kan Sjoerd zijn schade verhalen op de reisorganisator?

Wat zegt de wet?

Onze wetgever heeft bepaald dat een door een reisorganisatie verzorgde reis goed moet verlopen (artikel 7A: 500 e.v. BW). De reiziger moet de vakantie krijgen die hij verwacht te krijgen. Krijgt hij die niet dan moet de reisorganisator zijn schade vergoeden. Er zijn uitzonderingen. Bijvoorbeeld als de vakantie in het water valt door de schuld van de reiziger zelf of door overmacht.

Overmacht?

De reisorganisatie van Sjoerd had de bus gehuurd van een plaatselijk goed bekend staande busmaatschappij. De chauffeur, in dienst van de busmaatschappij, was zeer ervaren maar maakte een verkeersfout. Overmacht voor de reisorganisatie? Nee, de rechter van het Hof Den Bosch besliste op 27 januari 2009 dat als de chauffeur zich niet op overmacht kan beroepen, de reisorganisatie dit ook niet kan.

Valpartij in douche

Bij Sjoerd ging het om een busreis die niet goed verliep. Soms voldoet het geboekte hotel niet aan de eisen. Vrij recent nog heeft het Hof Amsterdam op 30 juni 2015 beslist dat de reisorganisator aansprakelijk is voor de gevolgen van een valpartij in de douche van een hotel in Macedonië. De vloer was nat geworden door een lekkende douchebak. De reiziger gleed uit en liep letsel op. Dit was volgens de rechter een gevaarlijke situatie die door het hotel verholpen had moeten worden. De reisorganisatie is echter (ook) aan te spreken. Een gang naar de rechter in Macedonië is dan niet nodig.

Sjoerd is hersteld en heeft zijn schade vergoed gekregen. Zijn vrees dat hij zijn schade op de Zimbabwaanse busmaatschappij moest verhalen bleek onterecht. Wellicht goed om te weten als u  uw vakantie plannen maakt!


Wil u meer weten over aansprakelijkheid na een ongeval? Bel mij gerust op telefoonnummer 0172-427072. Mailen kan uiteraard ook.

Meer publicaties van mr. A. van Tol

Reisorganisatie aansprakelijk voor ongeval tijdens vakantie?

Is een reisbureau aansprakelijk voor een ongeval tijdens een vakantie? Advocaat Anneke van Tol legt het uit in deze blog. Sjoerd Weding werkt als ZZP-er in de ICT. Hij neemt […]

Meer informatie arrow_forward

Actueel

In de tang van het concurrentiebeding?

Je bent op zoek naar een andere baan. Een concurrentiebeding kan je dan enorm belemmeren in het vinden of accepteren van een nieuwe baan. Zit je dan in de tang […]

Meer informatie arrow_forward
Week van het Arbeidsrecht: gratis advies van een advocaat

‘Concurrentiebeding blijkt vaak niet van toepassing’ Berntsen Mulder Advocaten organiseert van maandag 20 mei tot en met vrijdag 24 mei weer de jaarlijkse Week van het Arbeidsrecht. Mensen met vragen […]

Meer informatie arrow_forward
Berntsen Mulder Advocaten steunt Alphen Art 2019

In het weekend van 10 tot 12 mei vindt in Alphen weer het straatkunstfestival Alphen Art plaats. Dit jaar sponsort ons kantoor dit lokale kunstevenement. “Ik hou van kunst en […]

Meer informatie arrow_forward
Hoe personeelsgegevens aan derden doorgeven én aan AVG voldoen?

Hoe kunt u als werkgever gegevens van uw personeel aan derden doorgeven en tóch aan de AVG voldoen? In dit artikel vertel ik u hoe u als werkgever op de […]

Meer informatie arrow_forward
Op Goede Vrijdag en Tweede Paasdag is ons kantoor gesloten

Op Goede Vrijdag en Tweede Paasdag is ons kantoor gesloten. Voor dringende juridische zaken die niet kunnen wachten, vragen wij u om uiterlijk donderdag 18 april contact met ons op […]

Meer informatie arrow_forward
Op de knieën – column Dennis Captein over Baas Plantenservice

Gerechtigheid. Zo begint de column die AD-columnist Dennis Captein zaterdag 6 april 2019 publiceerde over het faillissement van Baas Plantenservice. In de column schetst hij hoe gedupeerde kwekers het faillissement […]

Meer informatie arrow_forward