,

Uw webwinkel moet nu ook aan Europese richtlijnen voldoen uit deze handige checklist

8 augustus 2014

Per 13 juni 2014 is de Europese Richtlijn Consumentenrechten geïmplementeerd in Nederlandse regelgeving. Deze nieuwe wetgeving heeft ook voor zogenaamde ‘koop op afstand‘ (lees: verkoop via telefoon of internet) grote gevolgen. Het is daarom een flinke klus geworden om ervoor te zorgen dat uw webwinkel voldoet aan de wet. En een boete van het ACM ligt op de loer. Tijd dus om de belangrijkste wettelijke vereisten voor webwinkels weer eens op een rijtje te zetten.

Ontbindingsrecht: de consument heeft het recht om het product dat hij bij de webshop heeft gekocht te proberen. Binnen die periode mag hij de overeenkomst ontbinden en moet de consument zijn geld terug krijgen. Per 14 juni 2014 is die zogenaamde ‘bedenktijd’ zelfs verlengd van 8 naar 14 dagen. De termijn gaat lopen vanaf het moment dat het product is geleverd. Wanneer de consument ervoor kiest om te ontbinden, moet hij alle betaalde bedragen terugkrijgen (dus ook de verzendkosten!). Alleen de kosten voor terugzending mogen dan voor rekening van de consument komen. Maar let op de informatieplicht, want als daar niet aan is voldaan wordt de bedenktermijn nog verder verlengd tot maximaal één jaar.

Er is in de wet wel een uitzondering op de bedenktijd opgenomen voor producten die om hygiënische of gezondheidsredenen niet kunnen worden teruggestuurd. Denk aan ondergoed, of badkleding. Deze kunnen dan verzegeld worden verzonden en als het zegel verbroken is, mag het product niet meer worden teruggestuurd aan de webshop.

U moet daarnaast een modelformulier beschikbaar maken op uw website, dat de klant kan gebruiken om de overeenkomst te ontbinden.

Informatieplicht: De wet bepaalt dat de consument geïnformeerd moet worden over een aantal zaken. Deze informatie moet tijdens het bestelproces op een duidelijke en begrijpelijke manier verschaft worden. En nadat de overeenkomst is gesloten, moet de informatie nogmaals in een overzicht worden verstrekt aan de klant. Klik hier voor meer informatie over de belangrijkste informatieverplichtingen.

Duidelijke betalingsverplichting: Het moet (over)duidelijk zijn voor de consument, dat de consument verplicht is te betalen als hij op de ‘bestel’-knop drukt. Bijvoorbeeld doordat op de knop staat: ‘bestel & betaal’.

Algemene voorwaarden: Bij de ‘bestel’-knop moet worden vermeld dat er algemene voorwaarden van toepassing zijn, bijvoorbeeld doordat de consument een vakje moet aanvinken waarmee hij zijn akkoord geeft met de algemene voorwaarden. Dat vakje mag niet al zijn aangevinkt (!). Datzelfde geldt overigens voor alle mogelijke vakjes die aangevinkt moeten worden – niets mag vooraf zijn aangevinkt. De algemene voorwaarden van uw webshop moeten daarnaast ook opgeslagen en afgedrukt kunnen worden door de consument. Een PDF-je geeft dan uitkomst.

Maximaal 50% aanbetaling: Een consument moet ten minste één betalingsoptie hebben, waarbij hij maximaal de helft van het bedrag hoeft aan te betalen. De andere helft hoeft de consument dan pas te voldoen na of bij levering. Die betalingsoptie kan bijvoorbeeld door de webshop worden aangeboden door betaling via acceptgiro of levering onder rembours (tegenwoordig: ‘betaalservice’ van PostNL). Ook een creditcardbetaling kan betaling achteraf inhouden, maar alleen als met de creditcardmaatschappij wordt afgesproken dat de afschrijving pas na de levering zal plaatsvinden en deze afspraak duidelijk ook is gecommuniceerd aan de consument. Let op: u hoeft dus maar één zo’n optie aan te bieden. Alle andere betalingsopties mogen dan wel gewoon per direct 100% zijn.

Privacy Policy: U moet de consument informeren welke informatie u via de webshop verzamelt over hem/haar, met welk doel dat gebeurt, en hoe de consument zijn/haar rechten die voortvloeien uit de Wet Bescherming Persoonsgegevens kan uitoefenen.

Heeft u vragen, of wilt u meer informatie over dit onderwerp? Of heeft u hulp nodig bij het opstellen van vereiste documenten? Ons kantoor biedt hiervoor diverse pakketten voor een vaste prijs. Neem dan vooral contact op!

Meer publicaties van admin

Gewoon te mooi…

Op de bruiloft laten bruid en bruidegom een Chinese wensballon op. Aan de oever van de rivier naast de feestlocatie, staat het kersverse echtpaar de ballon vast te houden tot […]

Meer informatie arrow_forward

Actueel

Slachtoffers rellen tussen wal en schip

Letselschadeadvocaat Karin Nijman vecht tegen een woud aan regels om financiële bijstand te krijgen voor de acht slachtoffers van de Pijnacker-rellen. Op 7 juni 2007 verscheen hierover een artikel in […]

Meer informatie arrow_forward
Eigen straatje sneeuwvrij maken weer verplichten

De wereld buiten is wit en spiegelglad. Voetgangers schuifelen voorbij op zoek naar de wakken in de ijsmassa op de stoep. Vroeger werd ik met een zak zout en een […]

Meer informatie arrow_forward
Gordel om GiGagoed

“Gordel om GiGagoed!” Met deze slogan verleidt de overheid ons tot het dragen van autogordels. Dat is maar goed ook, want menig slachtoffer in een letselschadezaak loopt zeer ernstig letsel […]

Meer informatie arrow_forward
Huwelijkse voorwaarden met ‘verrassing’

“Ze is verliefd geworden op een ander.” Zegt hij beschaamd. Beste vriend van hem. Nooit verwacht. Dacht dat hij hem (enhaar) kon vertrouwen. 2 kinderen. 9 en 13 jaar. Loyaliteit […]

Meer informatie arrow_forward
Automobilist in Amsterdam iets beter beschermd…

Autorijden in Amsterdam is levensgevaarlijk. Fietsers springen van links en rechts voor je auto. Overal loerend, trek je heel langzaam op. Maar hoe voorzichtig kun je zijn? Voor een groen […]

Meer informatie arrow_forward
Debiel

“Teringdebiel!” wordt er geroepen als een jongen met veel herrie zijn scooter parkeert voor het huis van zijn ouders. Hij komt net terug van een avondje stappen. Een buurman komt […]

Meer informatie arrow_forward