,

Uw webwinkel moet nu ook aan Europese richtlijnen voldoen uit deze handige checklist

8 augustus 2014

Per 13 juni 2014 is de Europese Richtlijn Consumentenrechten geïmplementeerd in Nederlandse regelgeving. Deze nieuwe wetgeving heeft ook voor zogenaamde ‘koop op afstand‘ (lees: verkoop via telefoon of internet) grote gevolgen. Het is daarom een flinke klus geworden om ervoor te zorgen dat uw webwinkel voldoet aan de wet. En een boete van het ACM ligt op de loer. Tijd dus om de belangrijkste wettelijke vereisten voor webwinkels weer eens op een rijtje te zetten.

Ontbindingsrecht: de consument heeft het recht om het product dat hij bij de webshop heeft gekocht te proberen. Binnen die periode mag hij de overeenkomst ontbinden en moet de consument zijn geld terug krijgen. Per 14 juni 2014 is die zogenaamde ‘bedenktijd’ zelfs verlengd van 8 naar 14 dagen. De termijn gaat lopen vanaf het moment dat het product is geleverd. Wanneer de consument ervoor kiest om te ontbinden, moet hij alle betaalde bedragen terugkrijgen (dus ook de verzendkosten!). Alleen de kosten voor terugzending mogen dan voor rekening van de consument komen. Maar let op de informatieplicht, want als daar niet aan is voldaan wordt de bedenktermijn nog verder verlengd tot maximaal één jaar.

Er is in de wet wel een uitzondering op de bedenktijd opgenomen voor producten die om hygiënische of gezondheidsredenen niet kunnen worden teruggestuurd. Denk aan ondergoed, of badkleding. Deze kunnen dan verzegeld worden verzonden en als het zegel verbroken is, mag het product niet meer worden teruggestuurd aan de webshop.

U moet daarnaast een modelformulier beschikbaar maken op uw website, dat de klant kan gebruiken om de overeenkomst te ontbinden.

Informatieplicht: De wet bepaalt dat de consument geïnformeerd moet worden over een aantal zaken. Deze informatie moet tijdens het bestelproces op een duidelijke en begrijpelijke manier verschaft worden. En nadat de overeenkomst is gesloten, moet de informatie nogmaals in een overzicht worden verstrekt aan de klant. Klik hier voor meer informatie over de belangrijkste informatieverplichtingen.

Duidelijke betalingsverplichting: Het moet (over)duidelijk zijn voor de consument, dat de consument verplicht is te betalen als hij op de ‘bestel’-knop drukt. Bijvoorbeeld doordat op de knop staat: ‘bestel & betaal’.

Algemene voorwaarden: Bij de ‘bestel’-knop moet worden vermeld dat er algemene voorwaarden van toepassing zijn, bijvoorbeeld doordat de consument een vakje moet aanvinken waarmee hij zijn akkoord geeft met de algemene voorwaarden. Dat vakje mag niet al zijn aangevinkt (!). Datzelfde geldt overigens voor alle mogelijke vakjes die aangevinkt moeten worden – niets mag vooraf zijn aangevinkt. De algemene voorwaarden van uw webshop moeten daarnaast ook opgeslagen en afgedrukt kunnen worden door de consument. Een PDF-je geeft dan uitkomst.

Maximaal 50% aanbetaling: Een consument moet ten minste één betalingsoptie hebben, waarbij hij maximaal de helft van het bedrag hoeft aan te betalen. De andere helft hoeft de consument dan pas te voldoen na of bij levering. Die betalingsoptie kan bijvoorbeeld door de webshop worden aangeboden door betaling via acceptgiro of levering onder rembours (tegenwoordig: ‘betaalservice’ van PostNL). Ook een creditcardbetaling kan betaling achteraf inhouden, maar alleen als met de creditcardmaatschappij wordt afgesproken dat de afschrijving pas na de levering zal plaatsvinden en deze afspraak duidelijk ook is gecommuniceerd aan de consument. Let op: u hoeft dus maar één zo’n optie aan te bieden. Alle andere betalingsopties mogen dan wel gewoon per direct 100% zijn.

Privacy Policy: U moet de consument informeren welke informatie u via de webshop verzamelt over hem/haar, met welk doel dat gebeurt, en hoe de consument zijn/haar rechten die voortvloeien uit de Wet Bescherming Persoonsgegevens kan uitoefenen.

Heeft u vragen, of wilt u meer informatie over dit onderwerp? Of heeft u hulp nodig bij het opstellen van vereiste documenten? Ons kantoor biedt hiervoor diverse pakketten voor een vaste prijs. Neem dan vooral contact op!

Actueel

Berntsen Mulder Advocaten is op zoek naar een juridisch assistente/secretaresse voor de secties familierecht/erfrecht en...

Meer informatie arrow_forward

De wettelijke verhoging van de alimentatie is voor het jaar 2023 vastgesteld op 3,4 procent. Elk jaar wordt de kinder- en...

Meer informatie arrow_forward

Berntsen Mulder Advocaten is op zoek naar ondersteuning (24-32 uur) Op zoek naar een nieuwe collega Wij – Jos van...

Meer informatie arrow_forward

Als werkgever heb je soms te maken met die ene werknemer die je herhaaldelijk hebt aangesproken op zijn gedrag, maar waarvan...

Meer informatie arrow_forward

Ben jij op zoek naar een nieuwe uitdaging in een dynamische werkomgeving, waar jij met je enthousiaste en doortastende...

Meer informatie arrow_forward

Wij zoeken een nieuwe collega! Ben jij op zoek naar een dynamische en uitdagende baan in de advocatuur, heb jij aantoonbare...

Meer informatie arrow_forward

Een goede administratie voorkomt juridische problemen. Daarom leg ik in een serie artikelen uit wat het belang is van een...

Meer informatie arrow_forward

In onze nieuwsbrief van oktober 2022 onder meer: hogere energieprijzen als schadepost in letselschadezaken, aankondiging...

Meer informatie arrow_forward

Ruim 15 jaar geleden is het: de oprichting van de stichting Keurmerk Letselschade. De aanleiding voor de oprichting van dit...

Meer informatie arrow_forward

Na twee jaar keerde de Jaarmarktestafette weer terug in Alphen aan den Rijn. Twee teams van vijf personen van Berntsen...

Meer informatie arrow_forward

Er gaat de laatste maanden geen dag voorbij zonder dat er verschillende artikelen worden gepubliceerd over de hoge...

Meer informatie arrow_forward

Ouderverstoting is de situatie dat een kind zich in een echtscheidingsproces gedwongen voelt voor één van de ouders te...

Meer informatie arrow_forward

Op 9 september is het de dag van de echtscheiding. Jacomien Kapteijn van Berntsen Mulder Advocaten in Alphen heeft als...

Meer informatie arrow_forward

Optillen op een festival: (on)schuldig vermaak? Wat heb je er naar uitgekeken, na twee jaar corona-maatregelen: weer met...

Meer informatie arrow_forward

In Nederland is één op de tien gezinnen een samengesteld gezin. Dit jaar wordt er daarom op de landelijke Dag van de...

Meer informatie arrow_forward

Bij een scheiding komt heel veel kijken. Daarom is goede en deskundige begeleiding bij een scheiding op zowel juridisch,...

Meer informatie arrow_forward

Uw werknemer wordt aangereden. Hij/zij raakt blijvend arbeidsongeschikt. De HR-deskundige ziet een berg werk op zich...

Meer informatie arrow_forward

Verzekeringsplicht en aansprakelijkheid bij de elektrische step In oktober vorig jaar schreef ik een artikel over de...

Meer informatie arrow_forward

Het ouderschapsplan en de afspraken over een nieuwe partner Mogelijk zit je er niet op te wachten dat de nieuwe vriend of...

Meer informatie arrow_forward

Samenwonen in woonplaats nieuwe liefde Na een periode alleenstaande ouder te zijn geweest, komt het met regelmaat voor dat...

Meer informatie arrow_forward

Advocaat familierecht Jacomien Kapteijn mocht in juli aan de online krant AlphenCC/Leidsch Dagblad vertellen over haar werk....

Meer informatie arrow_forward

Opnieuw wijzigingen in het arbeidsrecht Zoals al aangekondigd in mijn bericht van januari 2022 (Wat heeft 2022 op gebied...

Meer informatie arrow_forward

Vaak denken mensen: als ik een advocaat inschakel, kost het me handen vol geld. Maar bedenkt u eens wat het u zou kunnen...

Meer informatie arrow_forward

Voor ons gevoel is Corona al lang geleden. De diverse maatregelen zijn al even verleden tijd. Dit geldt ook voor de...

Meer informatie arrow_forward