,

Uw webwinkel moet nu ook aan Europese richtlijnen voldoen uit deze handige checklist

8 augustus 2014

Per 13 juni 2014 is de Europese Richtlijn Consumentenrechten geïmplementeerd in Nederlandse regelgeving. Deze nieuwe wetgeving heeft ook voor zogenaamde ‘koop op afstand‘ (lees: verkoop via telefoon of internet) grote gevolgen. Het is daarom een flinke klus geworden om ervoor te zorgen dat uw webwinkel voldoet aan de wet. En een boete van het ACM ligt op de loer. Tijd dus om de belangrijkste wettelijke vereisten voor webwinkels weer eens op een rijtje te zetten.

Ontbindingsrecht: de consument heeft het recht om het product dat hij bij de webshop heeft gekocht te proberen. Binnen die periode mag hij de overeenkomst ontbinden en moet de consument zijn geld terug krijgen. Per 14 juni 2014 is die zogenaamde ‘bedenktijd’ zelfs verlengd van 8 naar 14 dagen. De termijn gaat lopen vanaf het moment dat het product is geleverd. Wanneer de consument ervoor kiest om te ontbinden, moet hij alle betaalde bedragen terugkrijgen (dus ook de verzendkosten!). Alleen de kosten voor terugzending mogen dan voor rekening van de consument komen. Maar let op de informatieplicht, want als daar niet aan is voldaan wordt de bedenktermijn nog verder verlengd tot maximaal één jaar.

Er is in de wet wel een uitzondering op de bedenktijd opgenomen voor producten die om hygiënische of gezondheidsredenen niet kunnen worden teruggestuurd. Denk aan ondergoed, of badkleding. Deze kunnen dan verzegeld worden verzonden en als het zegel verbroken is, mag het product niet meer worden teruggestuurd aan de webshop.

U moet daarnaast een modelformulier beschikbaar maken op uw website, dat de klant kan gebruiken om de overeenkomst te ontbinden.

Informatieplicht: De wet bepaalt dat de consument geïnformeerd moet worden over een aantal zaken. Deze informatie moet tijdens het bestelproces op een duidelijke en begrijpelijke manier verschaft worden. En nadat de overeenkomst is gesloten, moet de informatie nogmaals in een overzicht worden verstrekt aan de klant. Klik hier voor meer informatie over de belangrijkste informatieverplichtingen.

Duidelijke betalingsverplichting: Het moet (over)duidelijk zijn voor de consument, dat de consument verplicht is te betalen als hij op de ‘bestel’-knop drukt. Bijvoorbeeld doordat op de knop staat: ‘bestel & betaal’.

Algemene voorwaarden: Bij de ‘bestel’-knop moet worden vermeld dat er algemene voorwaarden van toepassing zijn, bijvoorbeeld doordat de consument een vakje moet aanvinken waarmee hij zijn akkoord geeft met de algemene voorwaarden. Dat vakje mag niet al zijn aangevinkt (!). Datzelfde geldt overigens voor alle mogelijke vakjes die aangevinkt moeten worden – niets mag vooraf zijn aangevinkt. De algemene voorwaarden van uw webshop moeten daarnaast ook opgeslagen en afgedrukt kunnen worden door de consument. Een PDF-je geeft dan uitkomst.

Maximaal 50% aanbetaling: Een consument moet ten minste één betalingsoptie hebben, waarbij hij maximaal de helft van het bedrag hoeft aan te betalen. De andere helft hoeft de consument dan pas te voldoen na of bij levering. Die betalingsoptie kan bijvoorbeeld door de webshop worden aangeboden door betaling via acceptgiro of levering onder rembours (tegenwoordig: ‘betaalservice’ van PostNL). Ook een creditcardbetaling kan betaling achteraf inhouden, maar alleen als met de creditcardmaatschappij wordt afgesproken dat de afschrijving pas na de levering zal plaatsvinden en deze afspraak duidelijk ook is gecommuniceerd aan de consument. Let op: u hoeft dus maar één zo’n optie aan te bieden. Alle andere betalingsopties mogen dan wel gewoon per direct 100% zijn.

Privacy Policy: U moet de consument informeren welke informatie u via de webshop verzamelt over hem/haar, met welk doel dat gebeurt, en hoe de consument zijn/haar rechten die voortvloeien uit de Wet Bescherming Persoonsgegevens kan uitoefenen.

Heeft u vragen, of wilt u meer informatie over dit onderwerp? Of heeft u hulp nodig bij het opstellen van vereiste documenten? Ons kantoor biedt hiervoor diverse pakketten voor een vaste prijs. Neem dan vooral contact op!

Meer publicaties van Berntsen Mulder Advocaten

Cookiewetgeving – interview met advocaat Carst Teiwes

Advocaat Carst Teiwes vertelt in dit interview meer over de nieuwe cookiewetgeving.  

Meer informatie arrow_forward

Actueel

Op Goede Vrijdag en Tweede Paasdag is ons kantoor gesloten

Op Goede Vrijdag en Tweede Paasdag is ons kantoor gesloten. Voor dringende juridische zaken die niet kunnen wachten, vragen wij u om uiterlijk donderdag 18 april contact met ons op […]

Meer informatie arrow_forward
Op de knieën – column Dennis Captein over Baas Plantenservice

Gerechtigheid. Zo begint de column die AD-columnist Dennis Captein zaterdag 6 april 2019 publiceerde over het faillissement van Baas Plantenservice. In de column schetst hij hoe gedupeerde kwekers het faillissement […]

Meer informatie arrow_forward
Gedupeerde kwekers zien eindelijk geld terug na faillissement Baas Plantenservice

Een aantal kwekers die de dupe waren van het faillissement van Baas Plantenservice in Hazerswoude-Dorp in 2014, krijgen na bijna 5 jaar eindelijk een groot deel van hun geld terug. […]

Meer informatie arrow_forward
Schenkingen en erfenis niet meer delen met echtgenoot – 4 tips

Wie een schenking of erfenis krijgt, moest deze vroeger in principe met zijn of haar echtgenoot delen. Het geld kwam automatisch in de gemeenschap van goederen. Maar dat is vorig […]

Meer informatie arrow_forward
Themacafe Relatie en Echtscheiding in Amstelveen op dinsdag 9 april

Op dinsdag 9 april vindt er weer een echtscheidingscafé plaats in Amstelveen. Bezoekers kunnen er gratis en vrijblijvend terecht voor informatie over scheiding en mediation. Uit elkaar gaan is nooit […]

Meer informatie arrow_forward
Rechter: dienstverband ‘slapend’ houden is in strijd met goed werkgeverschap

De kort geding rechter van de Rechtbank Den Haag heeft afgelopen donderdag 28 maart 2019 voor het eerst (!) geoordeeld dat een werkgever op straffe van een dwangsom de arbeidsovereenkomst […]

Meer informatie arrow_forward