,

Verplichte ontslagroute – waarom eigenlijk?

3 juni 2015

De verplichte ontslagroute. U heeft er waarschijnlijk nog nooit van gehoord. En dat kan kloppen. Het is namelijk één van de nieuwe regelingen die worden ingevoerd in de gewijzigde Wet Werk en Zekerheid. Per 1 juli 2015 doet deze wijziging zijn intrede.

Oude situatie

Tot 1 juli 2015 kunnen werkgevers kiezen welke route ze nemen naar ontslag. Ze kunnen een ontslagaanvraag indienen bij het UWV óf de kantonrechter verzoeken de arbeidsovereenkomst te ontbinden. Het maakt bij deze keuze niet uit welke reden aan het ontslag ten grondslag ligt.

Beide routes hebben zo hun voordelen. Zo is de UWV-route over het algemeen goedkoper: verleent het UWV de ontslagvergunning, dan hoeft de werkgever in beginsel geen ontslagvergoeding te betalen. Maar de route via de kantonrechter is doorgaans sneller en in sommige gevallen gemakkelijker: met name bij disfunctionerende werknemers is de kans op ontslag via de kantonrechter groter, ook omdat de kantonrechter de werknemer een ontslagvergoeding mee kan geven.

Voor werknemers levert de keuzemogelijkheid van zijn werkgever soms onrechtvaardige uitkomsten op. Voor de hoogte van hun ontslagvergoeding zijn werknemers namelijk afhankelijk van de keuze die hun werkgever maakt.

Nieuwe situatie

Ook na 1 juli 2015 zijn er nog twee routes naar ontslag. Vanaf die datum geldt er echter een verplichte ontslagroute. Dit houdt in dat werkgevers vanaf 1 juli 2015 niet meer kunnen kiezen welke route naar ontslag ze kiezen: via het UWV of via de kantonrechter.

Kort en goed geldt vanaf 1 juli 2015 het uitgangspunt dat wanneer er een bedrijfseconomische reden aan het ontslag ten grondslag ligt, de werkgever zich tot het UWV moet wenden. Bijvoorbeeld wanneer een werkgever besluit op zijn personeel te bezuinigen. Daarnaast staat de UWV-route open als een werknemer twee jaar lang arbeidsongeschikt is geweest. De werkgever kan dan een ontslagvergunning aanvragen.

Voor andere gevallen kan de werkgever een ontbindingsverzoek indienen bij de kantonrechter. Het gaat daarbij om ‘persoonlijke redenen’, bijvoorbeeld disfunctioneren of verwijtbaar handelen van de werknemer. Ook zal de werkgever zich tot de kantonrechter moeten wenden wanneer er sprake is van een verstoorde arbeidsrelatie.

Daarnaast zijn de mogelijke uitkomsten van de verschillende routes meer gelijk getrokken. Voor beide routes geldt als uitgangspunt dat de werknemer de transitievergoeding meekrijgt, wanneer hij twee jaar of langer in dienst is geweest.

Vragen?

Heeft u vragen over de verplichte ontslagroute? Overweegt u om één van beide routes te bewandelen? Neem dan vooral even vrijblijvend contact op met arbeidsrechtadvocaat Pierre van Geffen (0172-427194).

Meer publicaties van mr. J.P.W. van Bohemen

Werkgevers, let op: een ‘slapend dienstverband’ kan weer wakker worden

Slapende dienstverbanden: welke risico’s lopen werkgevers onder het nieuwe arbeidsrecht? Loonbetalingsplicht tijdens ziekte Wanneer een werknemer zich ziek meldt, is de werkgever in beginsel verplicht het loon gedurende de eerste […]

Meer informatie arrow_forward

Actueel

Wet Arbeidsmarkt in Balans – de 5 belangrijkste wijzigingen op een rij

‘Gaat het arbeidsrecht nou weer veranderen?’ Gaat het arbeidsrecht nu weer veranderen? Ja, daar komt het eigenlijk wel op neer. Het doel van het kabinet (‘meer flexibiliteit, meer vaste contracten’) […]

Meer informatie arrow_forward
Leugenachtig cv: reden voor ontslag, maar niet voor vernietiging van de arbeidsovereenkomst

Tijdens een sollicitatie wilt u natuurlijk zo goed mogelijk voor de dag komen. Dus schrijft u een sterke brief, verzamelt u uitstekende referenties en tuigt u een mooi cv op. […]

Meer informatie arrow_forward
De landelijke staking streekvervoer is begonnen!

Door een landelijke stakingsdag bij het streekvervoer rijdt er vandaag beperkt openbaar vervoer. Aan de stakingsacties doen Connexxion, Arriva, Qbuzz, Keolis, EBS en HERMES mee. Ook regionale treinlijnen in Limburg en rond […]

Meer informatie arrow_forward
Onrechtmatige wetgeving: verjaring bij doorlopende schade

Op 4 mei 2018 heeft de Hoge Raad geoordeeld over de vraag of de Nederlandse Staat aansprakelijk is voor de schade die een persoon lijdt wegens de instandhouding van wetgeving, […]

Meer informatie arrow_forward
Minister komt met regeling voor compensatie van transitievergoedingen

Al jaren zorgt het voor problemen en kritiek: de loondoorbetalingsplicht tijdens ziekte. Daarom kondigde de regering in 2016 maatregelen aan om bepaalde knelpunten voor werkgevers te verminderen. Hierover schreef ik […]

Meer informatie arrow_forward
Slaperig achter het stuur op vakantie – het belang van een schadeverzekering inzittenden (SVI)

Het is bijna vakantietijd. Bent u er al uit waar de reis naar toe gaat? En ook hoe u dit jaar gaat reizen: met de fiets, het vliegtuig of de […]

Meer informatie arrow_forward