,

Vijf tips om uw arts te overleven

12 maart 2014

Tip 1: Voelt het niet pluis dan is het niet pluis

Karel werd door de scouting gebeld. Zijn dochter was van een 4 meter hoge klimtoren naar beneden gevallen. Ze had een gecompliceerde beenbreuk. Na 6 weken haalde een arts-assistent het gips eraf en zei dat Marleen weer mocht lopen. Karel had er niet voor doorgeleerd, maar wist dat dit niet klopte. Hij zei: “Ik ga hier niet weg totdat de chirurg ernaar gekeken heeft.” De chirurg kwam, pakte een pincet en prikte in de (open) wond. ‘TONK!’ klonk het metaal van de pincet op de metalen botpen. Er was geen enkele botgroei geweest en de wond was niet dicht gegaan. De chirurg werd bleek en zei. “Als je op dit been zou zijn gaan lopen, zouden alle pennen eruit gebroken zijn.”

Vaak hoor ik als letselschadeadvocaat: “Had ik maar op mijn gevoel vertrouwd, ik wíst gewoon dat het niet goed ging, maar durfde niets te zeggen.”

Tip 2: Schrijf uw vragen op en stel ze allemaal

Als u vragen heeft, stel ze dan. Allemaal. Patiënten kunnen nog wel eens het gevoel hebben dat de arts het (te) druk heeft. Zet dat gevoel van u af. U mag alle vragen stellen. De arts moet tijd voor u maken. Verkeerde of onvolledige communicatie vergroot de kans op medische fouten.

Tip 3: Goedkoop is duurkoop

Privéklinieken zijn er te kies en te keur. Zoek heel goed uit bij wat voor kliniek u zich aanmeldt. Kijk op internet en op internetfora wat de ervaringen zijn van andere patiënten. Bel het dichtstbijzijnde ziekenhuis en uw huisarts en vraag naar ervaringen met deze kliniek.

Tip 4: Vraag naar het specialisme van uw arts

Het is niet vanzelfsprekend dat uw arts de juiste opleiding gevolgd heeft. De regel is dat als een arts bekwaam is, hij ook bevoegd is. Maar die ‘bekwaamheid’ wordt door de arts zelf beoordeeld. Zo kan het gebeuren dat iemand die gynaecoloog is (en geen plastisch chirurg) borstoperaties gaat uitvoeren. Vraag uw arts waar hij in is gespecialiseerd.

Tip 5: Als het niet ECHT noodzakelijk is, blijft dan uit handen van de artsen

Is een operatie wel echt nodig? Er zijn heel veel letselschadezaken van mensen die voor onnodige ingrepen bij een arts terecht kwamen: grotere borsten, wenkbrauwtatoeage, kleine -onschuldige- knobbeltjes, Botox, fillers en nog veel meer. Door fouten – of complicaties – kwamen zij er voor het leven verminkt vandaan. Het is te makkelijk om daar een oordeel over te vellen. Iedereen heeft zijn eigen oprechte verhaal. Maar ik zou uit willen schreeuwen: U bent mooi! Doe het niet!

En als het echt moet, denk dan aan deze tips. Succes!

Dit artikel werd ook gepubliceerd op de website van Fonds Slachtofferhulp.

Meer publicaties van mr. K.J. Nijman-Weninger

Gordel om GiGagoed

“Gordel om GiGagoed!” Met deze slogan verleidt de overheid ons tot het dragen van autogordels. Dat is maar goed ook, want menig slachtoffer in een letselschadezaak loopt zeer ernstig letsel […]

Meer informatie arrow_forward

Actueel

In de tang van het concurrentiebeding?

Je bent op zoek naar een andere baan. Een concurrentiebeding kan je dan enorm belemmeren in het vinden of accepteren van een nieuwe baan. Zit je dan in de tang […]

Meer informatie arrow_forward
Week van het Arbeidsrecht: gratis advies van een advocaat

‘Concurrentiebeding blijkt vaak niet van toepassing’ Berntsen Mulder Advocaten organiseert van maandag 20 mei tot en met vrijdag 24 mei weer de jaarlijkse Week van het Arbeidsrecht. Mensen met vragen […]

Meer informatie arrow_forward
Berntsen Mulder Advocaten steunt Alphen Art 2019

In het weekend van 10 tot 12 mei vindt in Alphen weer het straatkunstfestival Alphen Art plaats. Dit jaar sponsort ons kantoor dit lokale kunstevenement. “Ik hou van kunst en […]

Meer informatie arrow_forward
Hoe personeelsgegevens aan derden doorgeven én aan AVG voldoen?

Hoe kunt u als werkgever gegevens van uw personeel aan derden doorgeven en tóch aan de AVG voldoen? In dit artikel vertel ik u hoe u als werkgever op de […]

Meer informatie arrow_forward
Op Goede Vrijdag en Tweede Paasdag is ons kantoor gesloten

Op Goede Vrijdag en Tweede Paasdag is ons kantoor gesloten. Voor dringende juridische zaken die niet kunnen wachten, vragen wij u om uiterlijk donderdag 18 april contact met ons op […]

Meer informatie arrow_forward
Op de knieën – column Dennis Captein over Baas Plantenservice

Gerechtigheid. Zo begint de column die AD-columnist Dennis Captein zaterdag 6 april 2019 publiceerde over het faillissement van Baas Plantenservice. In de column schetst hij hoe gedupeerde kwekers het faillissement […]

Meer informatie arrow_forward