,

WION gaat bovengronds en wordt WIBON

21 april 2017

Wat ligt er onder de grond? Wet (WION) gaat op de schop!‘. Dat schreef advocaat Jeroen Thiele in september 2016 in zijn blog. Inmiddels is duidelijk geworden dat de invoering van die wijzigingen is uitgesteld, omdat deze wijzigingen nu worden opgenomen in de toekomstige WIBON (Wet informatie-uitwisseling Bovengrondse en Ondergrondse Netten). De WIBON zal de WION in zijn geheel gaan vervangen. Het is de verwachting dat de WIBON in het 2e kwartaal van dit jaar bij de Tweede Kamer wordt ingediend.

WIBON?

Wat is de WIBON? WIBON staat zoals gezegd voor Wet Informatie Uitwisseling Bovengrondse en Ondergrondse Netten. De WIBON wordt ingevoerd ter uitvoering van de Europese ‘Richtlijn Breedband’. Deze richtlijn heeft tot doel de kosten te verlagen voor de aanleg van elektronische communicatienetwerken met hoge snelheden. Hiervoor wordt een aantal maatregelen ingevoerd, waaronder de invoering van de WIBON. De meeste bepalingen van de WION worden hierbij ook opgenomen in de WIBON en de toepassing wordt hierbij uitgebreid tot het bovengrondse domein. De titel van de regeling gaf het al een beetje weg. Op basis van de Richtlijn Breedband wordt een aantal maatregelen ingevoerd waarvan ik de belangrijkste hieronder bespreek.

1. Medegebruik van fysieke infrastructuur

Netwerkbeheerders (ook nutsbedrijven, zoals riool- of gasbedrijven) worden gedwongen andere partijen (soms concurrenten) bij de aanleg van een elektronisch communicatienetwerk met hoge snelheid tegen redelijke voorwaarden toegang te geven tot hun fysieke infrastructuur, zoals buizen, masten, kabelgoten, straatkasten, gebouwen en antenne-installaties. Alleen op grond van een objectieve reden mag een beheerder deze toegang weigeren. Op deze manier zal de uitrol van communicatienetwerken in gebieden waar dit anders economisch niet haalbaar is – maar al wel nutsvoorzieningen aanwezig zijn – worden bevorderd.
Dit zal worden ingevoerd door de invoering van een nieuw hoofdstuk 5a in de Telecommunicatiewet.

2. Gedoogplicht voor aanleg netwerkinfrastructuur in gebouwen

Deze vergaande maatregel verplicht rechthebbenden van gebouwen (bijvoorbeeld de eigenaar van een woning of kantoorpand) werkzaamheden voor de aanleg van elektronische communicatienetwerken met hoge snelheid in zijn/haar gebouw te gedogen. Bij de aanleg mag ook gebruik worden gemaakt van de aanwezige technische voorzieningen in het gebouw (buizen en leidingen).

Dit zal worden ingevoerd door de aanpassing van hoofdstuk 5 van de Telecomwet.

3. Afstemmingsverplichting werkzaamheden

Bij de (voorgenomen) aanleg van een communicatienetwerk met hoge snelheid kunnen andere netwerkbeheerders worden gevraagd om hun werkzaamheden af te stemmen met de werkzaamheden voor het netwerk met hoge snelheid. Deze netwerkbeheerders zijn verplicht aan redelijke verzoeken mee te werken. Het kan hierbij gaan om het delen van informatie (bijvoorbeeld planningen van civiele werkzaamheden), het maken van praktische afspraken tussen uitvoerders en het afstemmen van de graafwerkzaamheden.

Dit zal ook in het nieuw in te voeren hoofdstuk 5a van de Telecommunicatiewet worden opgenomen.

4. Verplichte aanleg toegangspunten bij nieuwe woningen of ingrijpende verbouwingen

In het bouwbesluit wordt een bepaling opgenomen op basis waarvan het verplicht wordt gesteld dat bij alle nieuwe woningen (of bij ingrijpende verbouwingen) een toegangspunt voor een netwerk met hoge snelheid wordt ingebouwd. De kosten voor het aanleggen van dergelijke infrastructuur (zoals kabelgoten) zijn tijdens het bouwen verwaarloosbaar, terwijl het achteraf aanleggen behoorlijk in de papieren kan lopen.

Dit zal worden ingevoerd door een wijziging van het Bouwbesluit.

5. Verplichte informatie-uitwisseling

Om een onderbouwd verzoek tot medegebruik te kunnen doen, zijn netwerkbeheerders verplicht bepaalde minimum-informatie te verstrekken aan de aanbieder van een netwerk met hoge snelheid die werkzaamheden ten behoeve van dit netwerk wil uitvoeren.

Dit zal worden ingevoerd door de invoering van de WIBON.

Verschillende keren wordt verwezen naar een communicatienetwerk met hoge snelheid. Volgens de Richtlijn Breedband is dit een netwerk dat breedbandtoegangsdiensten kan leveren met een snelheid van ten minste 30 Mbps. Dit komt neer op 3,75 Mb/sec en is dus niet bijzonder snel. In de praktijk zullen praktisch alle communicatienetwerken hier dus wel onder vallen.

Zoals u heeft kunnen lezen zitten er voor de burgers enkele ingrijpende maatregelen in deze wet. Tijdens de parlementaire behandeling kunnen uiteraard nog wijzigingen worden doorgevoerd aan het wetsvoorstel. Ik zal dit voor u in de gaten houden en u middels nieuwe blogs op de hoogte houden van de voortgang. Als u in de tussentijd nog vragen heeft kunt u uiteraard altijd contact met mij opnemen.

Meer publicaties van mr. J. Thiele

TV-storing bij KPN: kunnen klanten schadevergoeding krijgen?

Grote storing bij KPN: veel klanten konden geen TV kijken Afgelopen vrijdag (20 november 2015) kampte KPN met een grote storing.  Veel van de 1,8 miljoen KPN-klanten konden geen tv kijken. […]

Meer informatie arrow_forward

Actueel

Wet Arbeidsmarkt in Balans – de 5 belangrijkste wijzigingen op een rij

‘Gaat het arbeidsrecht nou weer veranderen?’ Gaat het arbeidsrecht nu weer veranderen? Ja, daar komt het eigenlijk wel op neer. Het doel van het kabinet (‘meer flexibiliteit, meer vaste contracten’) […]

Meer informatie arrow_forward
Leugenachtig cv: reden voor ontslag, maar niet voor vernietiging van de arbeidsovereenkomst

Tijdens een sollicitatie wilt u natuurlijk zo goed mogelijk voor de dag komen. Dus schrijft u een sterke brief, verzamelt u uitstekende referenties en tuigt u een mooi cv op. […]

Meer informatie arrow_forward
De landelijke staking streekvervoer is begonnen!

Door een landelijke stakingsdag bij het streekvervoer rijdt er vandaag beperkt openbaar vervoer. Aan de stakingsacties doen Connexxion, Arriva, Qbuzz, Keolis, EBS en HERMES mee. Ook regionale treinlijnen in Limburg en rond […]

Meer informatie arrow_forward
Onrechtmatige wetgeving: verjaring bij doorlopende schade

Op 4 mei 2018 heeft de Hoge Raad geoordeeld over de vraag of de Nederlandse Staat aansprakelijk is voor de schade die een persoon lijdt wegens de instandhouding van wetgeving, […]

Meer informatie arrow_forward
Minister komt met regeling voor compensatie van transitievergoedingen

Al jaren zorgt het voor problemen en kritiek: de loondoorbetalingsplicht tijdens ziekte. Daarom kondigde de regering in 2016 maatregelen aan om bepaalde knelpunten voor werkgevers te verminderen. Hierover schreef ik […]

Meer informatie arrow_forward
Slaperig achter het stuur op vakantie – het belang van een schadeverzekering inzittenden (SVI)

Het is bijna vakantietijd. Bent u er al uit waar de reis naar toe gaat? En ook hoe u dit jaar gaat reizen: met de fiets, het vliegtuig of de […]

Meer informatie arrow_forward