WION gaat bovengronds en wordt WIBON

Ondernemingsrecht
Blog
21 april 2017

‘Wat ligt er onder de grond? Wet (WION) gaat op de schop!‘. Dat schreef advocaat Jeroen Thiele in september 2016 in zijn blog. Inmiddels is duidelijk geworden dat de invoering van die wijzigingen is uitgesteld, omdat deze wijzigingen nu worden opgenomen in de toekomstige WIBON (Wet informatie-uitwisseling Bovengrondse en Ondergrondse Netten). De WIBON zal de WION in zijn geheel gaan vervangen. Het is de verwachting dat de WIBON in het 2e kwartaal van dit jaar bij de Tweede Kamer wordt ingediend.

WIBON?

Wat is de WIBON? WIBON staat zoals gezegd voor Wet Informatie Uitwisseling Bovengrondse en Ondergrondse Netten. De WIBON wordt ingevoerd ter uitvoering van de Europese ‘Richtlijn Breedband’. Deze richtlijn heeft tot doel de kosten te verlagen voor de aanleg van elektronische communicatienetwerken met hoge snelheden. Hiervoor wordt een aantal maatregelen ingevoerd, waaronder de invoering van de WIBON. De meeste bepalingen van de WION worden hierbij ook opgenomen in de WIBON en de toepassing wordt hierbij uitgebreid tot het bovengrondse domein. De titel van de regeling gaf het al een beetje weg. Op basis van de Richtlijn Breedband wordt een aantal maatregelen ingevoerd waarvan ik de belangrijkste hieronder bespreek.

1. Medegebruik van fysieke infrastructuur

Netwerkbeheerders (ook nutsbedrijven, zoals riool- of gasbedrijven) worden gedwongen andere partijen (soms concurrenten) bij de aanleg van een elektronisch communicatienetwerk met hoge snelheid tegen redelijke voorwaarden toegang te geven tot hun fysieke infrastructuur, zoals buizen, masten, kabelgoten, straatkasten, gebouwen en antenne-installaties. Alleen op grond van een objectieve reden mag een beheerder deze toegang weigeren. Op deze manier zal de uitrol van communicatienetwerken in gebieden waar dit anders economisch niet haalbaar is – maar al wel nutsvoorzieningen aanwezig zijn – worden bevorderd.
Dit zal worden ingevoerd door de invoering van een nieuw hoofdstuk 5a in de Telecommunicatiewet.

2. Gedoogplicht voor aanleg netwerkinfrastructuur in gebouwen

Deze vergaande maatregel verplicht rechthebbenden van gebouwen (bijvoorbeeld de eigenaar van een woning of kantoorpand) werkzaamheden voor de aanleg van elektronische communicatienetwerken met hoge snelheid in zijn/haar gebouw te gedogen. Bij de aanleg mag ook gebruik worden gemaakt van de aanwezige technische voorzieningen in het gebouw (buizen en leidingen).

Dit zal worden ingevoerd door de aanpassing van hoofdstuk 5 van de Telecomwet.

3. Afstemmingsverplichting werkzaamheden

Bij de (voorgenomen) aanleg van een communicatienetwerk met hoge snelheid kunnen andere netwerkbeheerders worden gevraagd om hun werkzaamheden af te stemmen met de werkzaamheden voor het netwerk met hoge snelheid. Deze netwerkbeheerders zijn verplicht aan redelijke verzoeken mee te werken. Het kan hierbij gaan om het delen van informatie (bijvoorbeeld planningen van civiele werkzaamheden), het maken van praktische afspraken tussen uitvoerders en het afstemmen van de graafwerkzaamheden.

Dit zal ook in het nieuw in te voeren hoofdstuk 5a van de Telecommunicatiewet worden opgenomen.

4. Verplichte aanleg toegangspunten bij nieuwe woningen of ingrijpende verbouwingen

In het bouwbesluit wordt een bepaling opgenomen op basis waarvan het verplicht wordt gesteld dat bij alle nieuwe woningen (of bij ingrijpende verbouwingen) een toegangspunt voor een netwerk met hoge snelheid wordt ingebouwd. De kosten voor het aanleggen van dergelijke infrastructuur (zoals kabelgoten) zijn tijdens het bouwen verwaarloosbaar, terwijl het achteraf aanleggen behoorlijk in de papieren kan lopen.

Dit zal worden ingevoerd door een wijziging van het Bouwbesluit.

5. Verplichte informatie-uitwisseling

Om een onderbouwd verzoek tot medegebruik te kunnen doen, zijn netwerkbeheerders verplicht bepaalde minimum-informatie te verstrekken aan de aanbieder van een netwerk met hoge snelheid die werkzaamheden ten behoeve van dit netwerk wil uitvoeren.

Dit zal worden ingevoerd door de invoering van de WIBON.

Verschillende keren wordt verwezen naar een communicatienetwerk met hoge snelheid. Volgens de Richtlijn Breedband is dit een netwerk dat breedbandtoegangsdiensten kan leveren met een snelheid van ten minste 30 Mbps. Dit komt neer op 3,75 Mb/sec en is dus niet bijzonder snel. In de praktijk zullen praktisch alle communicatienetwerken hier dus wel onder vallen.

Zoals u heeft kunnen lezen zitten er voor de burgers enkele ingrijpende maatregelen in deze wet. Tijdens de parlementaire behandeling kunnen uiteraard nog wijzigingen worden doorgevoerd aan het wetsvoorstel. Ik zal dit voor u in de gaten houden en u middels nieuwe blogs op de hoogte houden van de voortgang. Als u in de tussentijd nog vragen heeft kunt u uiteraard altijd contact met mij opnemen.

Wilt u hier nu al meer over weten? Bel mij gerust op tel. 0172 – 42 41 72 of vul het contactformulier in.




    Gerelateerde blogs

    Redelijke grond vereist voor ontslag statutair bestuurder

    25 september 2023

    Redelijke grond vereist voor ontslag statutair bestuurder

    In een recente uitspraak bevestigt de rechtbank Overijssel dat ook voor het ontslag van een […]


    Lees meer ›
    Overname na pre-pack procedure? Arbeidsovereenkomsten blijven bestaan

    11 april 2023

    Overname na pre-pack procedure? Arbeidsovereenkomsten blijven bestaan

    Wanneer een onderneming in andere handen overgaat, is het de vraag wat er gebeurt met […]


    Lees meer ›
    Bedrijf stoppen via turbo-liquidatie is makkelijk, maar kent risico’s

    20 december 2022

    Bedrijf stoppen via turbo-liquidatie is makkelijk, maar kent risico’s

    Welke kansen biedt het instrument turbo-liquidatie bij een bedrijfsbeëindiging, en welke risico’s zijn er aan […]


    Lees meer ›